Jaki olej dolać w awaryjnej sytuacji? To bardzo proste

Bez smarowania każda jednostka napędowa przegrzewa się i jej elementy zacierają się. Gdy olej w silniku zbliżył się do granicznych wartości, musimy dolać nowy. Jak to zrobić? Okazuje się, że rozwiązanie jest bardzo proste i wystarczy zapamiętać kilka zasad.

Jaki olej dolać do silnika
Podaj dalej

Nie każda kontrolka oleju oznacza poważny problem, ale ignorowanie jej to ryzyko, którego nie warto podejmować. Weźmy pod lupę trzy typowe scenariusze: fałszywy alarm podczas jazdy po stromym terenie, zmienny sygnał na zakrętach wskazujący na minimalny poziom oleju, oraz stała kontrolka po uruchomieniu silnika, sygnalizująca krytyczny stan oleju. W każdym przypadku niezbędne jest natychmiastowe zatrzymanie pojazdu i sprawdzenie poziomu oleju.

Jak sprawdzić poziom oleju?

Większość samochodów dostępnych na rynku ma pod maską fizyczny wskaźnik poziomu oleju. Do prawidłowej oceny jego ilości w silniku trzeba zastosować się do kilku podstawowych zasad. Pamiętaj, że dokładny pomiar wymaga wyłączonego silnika i poziomego ustawienia samochodu. Po odczekaniu minuty, olej osiądzie w misce olejowej, pozwalając na wiarygodny odczyt. Dwa znaczniki na bagnecie – minimalny i maksymalny – wskażą właściwy poziom oleju. W niektórych modelach znajdziesz trzeci znacznik – górny poziom maksymalny, szczególnie w dieslach z filtrem cząstek stałych.

fot. Freepik

Czy jazda z niskim poziomem oleju jest bezpieczna?

Każda skrajność w motoryzacji prowadzi do negatywnych skutków. Podobnie jest z ilością smarowania w jednostce napędowej. Jej nadmiar oraz brak mają swoje konsekwencje. Jazda z minimalnym poziomem oleju może nie być szkodliwa podczas spokojnego dojazdu do warsztatu. Jednak dynamiczna podróż, zwłaszcza w górach lub z przyczepą, może poważnie uszkodzić silnik. Olej nie tylko smaruje, ale i chłodzi silnik. Niski poziom oleju może spowodować przegrzewanie się kluczowych części silnika i chwilowe odsłonięcie smoka olejowego.

Jaki olej dolać?

W przypadku wątpliwości, co do odpowiedniego oleju, warto skorzystać z internetowego konfiguratora olejowego. W sytuacjach awaryjnych, jeśli nie mamy dostępu do szczegółowych informacji o oleju, warto wybrać produkt o wysokiej jakości. Jeśli jesteśmy ograniczeni do jednego rodzaju oleju na stacji, nawet średniej jakości olej będzie lepszy niż brak jakiegokolwiek.

czerwona kontrolka oleju i żółta- dolewanie oleju do silnika
Żółta kontrolka informuje o niskim poziomie oleju w silniku

Ile uzupełnić nowego oleju?

Różnica między znacznikiem minimum a maksimum na bagnecie to zwykle 1 litr. Dlatego, jeśli poziom jest minimalny, wystarczy dodać 0,5 litra. Pamiętaj jednak, że nawet jeśli jakość dolewanego oleju nie jest idealna, takie tymczasowe rozwiązanie pozwoli bezpiecznie dojechać do warsztatu i wymienić olej na zalecany przez producenta.

Lepiej zapobiegać

Większości negatywnych sytuacji można uniknąć przez kontrolę. Współczesne samochody informują nas o poziomie oleju, jednak dobrze jest sprawdzać go też samodzielnie. Jeśli auto ma jeszcze fizyczny wskaźnik poziomu oleju, który potencjalnie nazywamy bagnetem, to cała czynność zajmuje maksymalnie kilka minut.

Trzeba pamiętać o tym, że czujniki mogą zawodzić, a skutkiem takiej awarii w skrajnych sytuacjach jest kompletny remont silnika. Dobrym nawykiem szczególnie u bardziej doświadczonych kierowców, jest wożenie ze sobą niewielkiej butelki z dedykowanym olejem.

Jaki olej dolać?

Gdy już dojdzie do podbramkowej sytuacji, najważniejszą rzeczą jest spokój. Poszukanie alternatyw w postaci nowej porcji oleju. Stacja paliw, inni kierowcy, a może spokojna podróż do najbliższego serwisu. Z każdej sytuacji można znaleźć dobre na daną chwilę rozwiązanie. Ważne, żeby z takich doświadczeń wyciągać wnioski i unikać ich w przyszłości.

źródło: TotalEnergies

Przeczytaj również