Jak zadbać o opony? Poznaj te nieoczywiste triki!

Wielu kierowców zastanawia się nad zmianą opon z letnich na zimowe. To już ostatni dzwonek, żeby założyć lepiej przystosowaną  do pogody mieszankę. Jak zadbać o opony, aby cieszyć się z ich właściwości przez długi czas? Przygotowaliśmy zestaw prostych trików.

Opona Michelin Pliot Alpin 5 SUV na Porsche
Podaj dalej

Każdy rodzaj ogumienia wymaga odpowiedniego podejścia. Nawet najlepsza opona letnia, wielosezonowa lub zimowa pojeździ z nami zdecydowanie krócej, jeśli potraktujemy ją wielokrotnie lekceważąco. Wystarczy wypracować u siebie kilka prostych nawyków, żeby zminimalizować ryzyko przebicia gumy lub zbyt wczesnego zdarcia bieżnika.

Regularnie zmieniaj opony stronami

Na początek rzecz, o której możemy zapomnieć. Opony z przodu i z tyłu pojazdu zużywają się w nieco inny sposób. Oś napędowa ma pewnego rodzaju naturalną tendencję do szybszego zużywania mieszanki. Dlatego dla równomiernego ścierania się bieżnika, warto co około 15 000 km zamieniać opony tylne z przednimi i odwrotnie. Jeśli w tym czasie wjechaliśmy w większą dziurę lub mieliśmy mocniejszą przygodę z krawężnikiem, również warto sprawdzić zbieżność kół i to najlepiej tuż po tym zdarzeniu.

Pilnuj optymalnego ciśnienia w oponach

Żart z Internetu mówi, że w oponach może nie być powietrza tylko na dole. Jednak prawidłowe ciśnienie w oponie to coś więcej niż nomen omen wytarte hasło. Ma ono istotny wpływ na drogę hamowania, pewność prowadzenia się pojazdu oraz spalanie. Jeśli mamy koła o zbyt małej ilości powietrza, kontakt z nawierzchnią ma większa powierzchnia gumy. Wzrastają opory toczenia i co za tym idzie spalanie. Warto co drugą, trzecią wizytę na stacji paliw lub przynajmniej raz w miesiącu przeznaczyć trzy minuty na ciśnienie w oponach.

Jak zadbać o opony? Unikaj dociskania i obcierania o krawężniki

Kto chociaż raz nie przytarł bocznym kołnierzem opony o krawężnik, niech pierwszy powie, jak to zrobić. Oczywiście sporadyczne obcieranie gumy o tak twardą powierzchnię nie powinno mieć drastycznych skutków. Wyjątkiem są opony niskoprofilowe, które są bardziej podatne na uszkodzenia. Mimo tego według powiedzenia: kropla drąży skałę, jeśli będziemy obciążać w tym miejscu koło, może dojść do uszkodzenia.

Podobnie jest z dociskaniem opony do krawężnika. Guma jest elastyczna i odporna na wiele odkształceń, ale z wiekiem zaczyna twardnieć. W związku z tym pod wpływem długotrwałego i jednostajnego nacisku mogą pojawiać się pęknięcia. To znacząco skraca żywotność opony.

Przeczytaj również