Czy zima w tym roku ponownie zaskoczy drogowców?! Wiemy, jak wygląda przygotowanie do śnieżyc!

Ze względu na to, że Polska znajduje się w strefie umiarkowanego klimatu, jako mieszkańcy powinniśmy być przygotowani na przyjście zimy. Stereotypowo mówi się, że zima zaskakuje drogowców, ale GDDKiA informuje, że jest przygotowana do walki ze śniegiem w sezonie 2022/2023.

Czy zima w tym roku ponownie zaskoczy drogowców?! Wiemy, jak wygląda przygotowanie do śnieżyc!
Podaj dalej

Kierowcy najczęściej narzekają na to, że niektóre z kluczowych dla ruchu kołowego dróg potrafią być oblodzone i nieprzejezdne. Wtedy całą winę za tę sytuację zrzuca się na zarządcę drogi i pracowników, którzy odpowiadają za utrzymanie jezdni w odpowiednim stanie. W tym roku GDDKiA informuje, że jest gotowa do odśnieżania 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu.

GDDKiA ma cztery standardy

Wyobrażamy sobie, że każda najmniejsza droga w Polsce, nad którą sprawuje opiekę GDDKiA ma być w idealnym stanie pod kątem przejezdności w sezonie zimowym. Warto wiedzieć, że istnieją cztery standardy utrzymania dróg. Każdy z nich ma inne parametry, o których warto wiedzieć.

  • standard I – jezdnia odśnieżona na całej szerokości razem z utwardzonym poboczem bez warstwy rozjeżdżonego śniegu. Dopuszcza się występowanie luźnej pokrywy śnieżnej i warstwy błota pośniegowego odpowiednio do czterech i sześciu godzin;
  • standard II – jezdnia po ustaniu opadów śniegu jest odśnieżona na całej szerokości. Może występować rozjeżdżony śnieg. Warstwa śniegu powinna być usunięta do czterech godzin, natomiast błota do sześciu godzin od ustania opadów. Co ważne, ilość zanieczyszczeń nie może utrudniać przejazdu;
  • standard III – jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, natomiast śliska nawierzchnia nie powinna występować na skrzyżowaniach z drogami utwardzonymi, na przystankach autobusowych i drogach o nachyleniu >4%. Inne miejsca mogą być odśnieżone po ustaleniu z zarządcą drogi. Luźny śnieg i zaspy mogą występować do sześciu godzin od ustania opadów;
  • standard V – jezdnia jest odśnieżona w miejscach zasp i posypana na skrzyżowaniach i drogach, gdzie może pojawić się ruch na podstawie konsultacji z zarządcą drogi.

Zima wszystko zweryfikuje

Koszty obsługi serwisowej dróg w Polsce z roku na rok są coraz większe. Jak skuteczne będą służby GDDKiA, zależy także od dostępności soli drogowej na rynku, kosztów oleju napędowego i wielu innych czynników. Wierzymy, że służby spełnią pokładane w nich oczekiwania, a także zima okaże się w tym roku łaskawa.

zabezpiecz samochód mróz zima plandeka pokrowiec
fot. pixabay

źródło: GGDKiA

Przeczytaj również