Biały dym z rury wydechowej - czy zawsze jest on powodem do obaw?

Biały dym z rury wydechowej - czy zawsze jest on powodem do obaw?

rura wydech halas

Podaj dalej

Wielokrotnie można przeczytać w sieci, że biały dym z rury wydechowej jest oznaką uszkodzonej uszczelki pod głowicą. Jednak, czy w każdej sytuacji musimy nastawiać się na poważną naprawę?

Samochody komunikują o swoich problemach w różnorodny sposób. Przede wszystkim za sprawą błędów, które wyświetlają się na desce rozdzielczej. Jednak poza tym szereg mechanicznych podzespołów informuje o tym, że coś z nimi jest nie tak przez szereg charakterystycznych objawów. Czy biały dym z rury wydechowej to zawsze jest powód do niepokoju?

Uszczelka pod głowicą daje szereg objawów

Stereotypowo przyjęło się, że uszczelka pod głowicą daje o sobie znać między innymi poprzez biały dym wydobywający się z rury wydechowej podczas pracy silnika. I co do zasady jest to prawda, ponieważ jeśli samochód zaczyna intensywnie dymić w cieplejszy dzień o umiarkowanej wilgotności, możemy poczuć delikatne zaniepokojenie. Wtedy warto zajrzeć do zbiornika płynu chłodniczego i zastanowić się, czy jego zużycie jest na wyższym poziomie niż zawsze. Jeśli tak się dzieje być może jest to dobry moment na zrobienie między innymi testu na obecność dwutlenku węgla w płynie chłodniczym. Jeśli wynik będzie pozytywny, czas pomyśleć o szczegółowej diagnozie.

uszczelka pod głowicą czy wystarczy silikon

Biały dym z wydechu zimą to nic nowego

Głównie jesienią i zimą biały dym z wydechu nie jest niczym zaskakującym. Po prostu w procesie spalania uczestniczą w różnych miejscach drobiny wody, które w czasie zwiększonej wilgotności powietrza ujawniają się jako para wodna. Jest to zupełnie nieszkodliwe dla jednostki napędowej samochodu zjawisko.

Zdarza się również, że woda gromadzi się w układzie wydechowym przez noc. Po uruchomieniu silnika o poranku daje ona o sobie znać właśnie w postaci pary wodnej. Jeśli wszystko jest w porządku, dymienie na biało powinno ustać po kilku minutach od włączenia silnika. W cieplejsze dni z rury wydechowej mogą wydobywać się wyłącznie drobne kropelki wody, które opadają na jezdnie

jesien samochod kierowca

Dopiero dym w lecie, który ma biały kolor i jest wyczuwalny w nim zapach przepalanego oleju, powinien wzbudzić naszą czujność. W innym przypadku nie ma sensu podejmować jakichś większych działań diagnostycznych, ponieważ najprawdopodobniej z naszym samochodem jest wszystko w porządku.

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News