-
Skoda Scala zyskuje – tak nowa, jak i używana
-
Używana Scala – od podstawowej benzyny po oszczędnego Diesla
-
Warto zainwestować w naprawdę dobry egzemplarz
Skoda Scala zyskuje – tak nowa, jak i używana
Skoda Scala to samochód, który jest dziś chyba najbardziej uniwersalnym wyborem z portfolio czeskiego producenta. Jest nieco większa od poprzednika Rapida, nieco mniejsza od Octavii. Przy tym oferuje praktyczność na naprawdę zadowalającym poziomie. NIestety, ale gdy samochód pojawiał się na rynku, był dużo droższy od odchodzącego Rapida. A to wpłynęło na jego reputację i niską sprzedaż.
Dziś jednak sytuacja zaczyna się nieco odwracać. Podczas gdy wiele samochodów z podobnego segmentu podrożało, Scala cały czas utrzymuje podobne ceny, co 4 lata temu. Oznacza to ni mniej ni więcej, że dziś nie postrzegamy jej już jako wyjątkowo drogiej. Jej ceny są normalne i znajduje to odzwierciedlenie na rynku. W jej rodzimych Czechach w tym roku sprzedaż Scali wzrosła o zaskakujące 57%.
Ten mały kompakt zyskuje także punkty na rynku aut używanych, gdzie wbrew logice oferuje nawet więcej niż nowe auto, za mniejsze pieniądze. Wszystko za sprawą wycofania przez Skodę z oferty niektórych wersji silnikowych. A te są naprawdę dobre. Biorąc pod uwagę że mamy do czynienia z autem maksymalnie 4-letnim, jest to wybór godny rozważenia.
Używana Scala – od podstawowej benzyny po oszczędnego Diesla
Warto również zauważyć, że Scala może być ostatnim „normalnym” modelem czeskiego producenta. Skoda przy kolejnych nowych modelach zmienia język projektowania, dodaje hybrydy i wycofuje Diesle. Scala nie była jeszcze dotknięta żadnym z tych zjawisk. Samochód więc nie tylko wygląda naprawdę dobrze, ale skrywa także pod maską jednostki, których dziś na próżno szukać już w katalogu.
Wersje wyposażeniowe zaczynają się od 3-cylindrowej, litrowej benzyny o mocy 95 KM. Taki samochód możemy kupić już za około 45 000 złotych. W przypadku samochodów o przebiegu do 100 000 kilometrów cena podskoczy do około 60 000 złotych. Od 70 000 zł możemy już przebierać w silnikach, wersjach i kolorach.
Wydaje się, że dużym zainteresowaniem na rynku aut używanych cieszyć się będzie Diesel o pojemności 1.6. Jednostka ta przy odrobinie wysiłku nie spali więcej niż 3,5 l/100 kilometrów, a zmieszczenie się w granicach 4 nie powinno być żadnym problemem. Preferujesz jednak bardziej dynamiczną jazdę? Spokojnie – przekroczenie 5 l/100 kilometrów będzie zaskakująco trudne.
Warto zainwestować w naprawdę dobry egzemplarz
Takich samochodów już nie będzie, myślę, że nikt nie ma co do tego wątpliwości. Dlatego też warto zainwestować nieco więcej w zadbany egzemplarz z niskim przebiegiem. Tym bardziej, że w niemieckim raporcie TUV Scala jest też bardzo niezawodna. Mogą pojawić się problemy z systemem start/stop czy zapłonem, ale często da się je rozwiązać w bardzo prosty i niedrogi sposób.
Scala ma też bardzo przyjemne w prowadzeniu zawieszenie. Z jednej strony jest komfortowe, a z drugiej przy bardziej dynamicznej jeździe również daje radę. Na zbyt mało miejsca też nikt nie będzie narzekał. Używana Skoda Scala zdaje się być zatem naprawdę dobrym zakupem.