Inteligentne opony
Posunięcie, które Michelin zapowiedział 11 grudnia we Frankfurcie, opiera się na pracy fraunckiej firmy w sektorze opon do zastosować komercyjnych. Opony do ciężarówek i autobusów już korzystają z technologii chipów RFID. Ta technologia znajduje swoje zastosowanie w 90% opon tej kategorii, a do 2023 roku ma to być już 100%.
Michelin wspólpracuje także z producentami samochodów, aby opracować algorytymy, które pozwolą jeszcze lepiej pracować nowym technologiom, a samochody będą niemal dosłownie połączone z oponami.
Michael Ewert, wiceprezes ds. sprzedaży Michelin: – Technologia RFID zapewnia bardzo dokładną identyfikację opon. Możemy więc sobie wyobrazić, że w przyszłości kierowcy zobaczą stan swoich opon obok wskaźnika paliwa.
KIEROWCO! SZUKASZ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE PROMOCJE
Bezpieczeństwo i wiedza
Michelin spodziewa się, że technologia poprawi bezpiezceństwo kierowcy, umożliwiając zaawansowanym systemom wspomagania, takim jak elektroniczna stabilizacja, czy precyzyjne dostrojenie rekacji, działać zgodnie z określonymi właściwościami opony.
Francuska firma zauważa, że pod koniec okresu eksploatacji opony technologia może posłużyć do poprawy wskaźników recyklingu. Zapewni też dowód na zutylizwoanie opony i zwiększy wydajność programów odzyskiwania energii.
Skorzystają na tym także dealerzy samochodowi. Dokładna identyfikacja opon i dane będą łatwo dostępne, co zmniejszy liczbę błędów montażowych i pomoże w kontroli zapasów. Michelin powiedział, że współpracuje z producentami samochodów nad opracowaniem algorytmów, które mogą utorować drogę nowym postępom, gdy samochody będą lepiej połączone.
Zdaniem Ewarta technologia umożliwia wiele nowych modeli biznesowych, a także może zwiększyć bezpieczeństwo podczas jazdy. „Jesteśmy przekonani, że stanowi to znaczący krok naprzód w branży oponiarskiej” – dodał.