LPG czy CNG?
LPG ma oczywiście wciąż większy wybór modeli niż CNG, ale nie znaczy to, że udział tego drugiego w rynku jest marginalny. Samochody jeżdżące na metan są jeszcze tańsze niż LPG.
Sprzedaż samochodów napędzanych tymi dwoma alternatywnymi paliwami ustabilizowała się. Samochody te są stosunkowo tanie w zakupie (mówimy o fabrycznych instalacjach LPG i CNG), a przede wszystkim tanie w utrzymaniu. Oferują też korzyści w dużych miastach w związku ze swobodnym poruszaniem się i częstym ominięciem zakazów ruchu.
Metan ma znacznie niższą emisję NOx niż tradycyjne paliwa, podobnie LPG. Z tego względu wielu upatruje przyszłości w tych dwóch rodzajach napędów. Posiadanie samochodu na autogaz to już duża oszczędność, ale metan jest jeszcze tańszy.
Koszty za kilometr
LPG to jak posiadanie silnika benzynowego z niektórymi zaletami Diesla. W porównaniu z benzyną LPG kosztuje znacznie mniej, zużywa nieco więcej paliwa, ale kosztuje mniej niż połowę ceny zwykłej benzyny. Średnia cena samochodu z LPG w porównaniu z jego odpowiednikiem na benzynę jest zwykle o około 6000 zł wyższa.
Ale prawdziwym królem oszczędności i ekologii jest metan. W porównaniu do Diesla jego emisja NOx jest niższa o 75%, a za 1 kg musimy zapłacić około 4 złotych. Wiele pojazdów na jednym zbiorniku metanu może przejechać ponad 400 kilometrów, więc jako źródło zasilania ma znacznie większą wydajność niż LPG. Ma jednak jeden duży minus.
Infrastruktura
Jeśli chodzi o infrastrukturę LPG ma ją dużo bardziej rozbudowaną niż metan. Nic dziwnego, bowiem to paliwo jest dużo bardziej popularne nie tylko w Polsce, ale i innych europejskich krajach. Kolejną zaletą LPG nad metanem jest jego wydłużony zasięg. Kierowcy korzystający z tradycyjnego autogazu mają do dyspozycji także zbiornik z paliwem, który w autach na metan ograniczony jest do zaledwie 5-7 litrów pojemności.
Jak widać z poniższej tabeli, Grupa Volkswagen ma niemal monopol na metan, dzięki wspólnej ofercie Audi, Seata, Skody i Volkswagena, które w każdym modelu mają ten sam system. Jednak wśród małych, Fiat i Lancia wciąż mają duży głos.
Marka | Model |
Audi | A3 Sportback |
Audi | A4 Avant |
Audi | A5 Sportback |
Fiat | Panda |
Lancia | Ypsilon |
Seat | Arona |
Seat | Ibiza |
Seat | Leon |
Seat | Leon Sportstourer |
Skoda | Kamiq |
Skoda | Octavia |
Skoda | Octavia Wagon |
Skoda | Scala |
Volkswagen | Golf |
Volkswagen | Golf Variant |
Volkswagen | Polo |
Volkswagen | up! |