Te samochody są jeszcze tańsze w utrzymaniu niż LPG! Kierowcy kochają tę technologię [LISTA]

Coraz więcej producentów samochodowych oprócz instalacji LPG, decyduje się także na montowanie do swoich aut silników napędzanych metanem (CNG). Jednostki te są wysoko cenione przez kierowców z różnych powodów, ale głównie za niskie koszty eksploatacji. 

skoda-octavia-cng-lpg-spalanie
Podaj dalej

LPG czy CNG?

skoda-octavia-cng-lpg-spalanie

LPG ma oczywiście wciąż większy wybór modeli niż CNG, ale nie znaczy to, że udział tego drugiego w rynku jest marginalny. Samochody jeżdżące na metan są jeszcze tańsze niż LPG. 

Sprzedaż samochodów napędzanych tymi dwoma alternatywnymi paliwami ustabilizowała się. Samochody te są stosunkowo tanie w zakupie (mówimy o fabrycznych instalacjach LPG i CNG), a przede wszystkim tanie w utrzymaniu. Oferują też korzyści w dużych miastach w związku ze swobodnym poruszaniem się i częstym ominięciem zakazów ruchu. 

Metan ma znacznie niższą emisję NOx niż tradycyjne paliwa, podobnie LPG. Z tego względu wielu upatruje przyszłości w tych dwóch rodzajach napędów. Posiadanie samochodu na autogaz to już duża oszczędność, ale metan jest jeszcze tańszy. 

Koszty za kilometr 

skoda-octavia-cng-lpg-spalanie

LPG to jak posiadanie silnika benzynowego z niektórymi zaletami Diesla. W porównaniu z benzyną LPG kosztuje znacznie mniej, zużywa nieco więcej paliwa, ale kosztuje mniej niż połowę ceny zwykłej benzyny. Średnia cena samochodu z LPG w porównaniu z jego odpowiednikiem na benzynę jest zwykle o około 6000 zł wyższa. 

Ale prawdziwym królem oszczędności i ekologii jest metan. W porównaniu do Diesla jego emisja NOx jest niższa o 75%, a za 1 kg musimy zapłacić około 4 złotych. Wiele pojazdów na jednym zbiorniku metanu może przejechać ponad 400 kilometrów, więc jako źródło zasilania ma znacznie większą wydajność niż LPG. Ma jednak jeden duży minus. 

Infrastruktura 

Jeśli chodzi o infrastrukturę LPG ma ją dużo bardziej rozbudowaną niż metan. Nic dziwnego, bowiem to paliwo jest dużo bardziej popularne nie tylko w Polsce, ale i innych europejskich krajach. Kolejną zaletą LPG nad metanem jest jego wydłużony zasięg. Kierowcy korzystający z tradycyjnego autogazu mają do dyspozycji także zbiornik z paliwem, który w autach na metan ograniczony jest do zaledwie 5-7 litrów pojemności. 

Jak widać z poniższej tabeli, Grupa Volkswagen ma niemal monopol na metan, dzięki wspólnej ofercie Audi, Seata, Skody i Volkswagena, które w każdym modelu mają ten sam system. Jednak wśród małych, Fiat i Lancia wciąż mają duży głos.

Marka Model
Audi A3 Sportback
Audi A4 Avant
Audi A5 Sportback
Fiat Panda
Lancia Ypsilon
Seat Arona
Seat Ibiza
Seat Leon
Seat Leon Sportstourer
Skoda Kamiq
Skoda Octavia
Skoda Octavia Wagon
Skoda Scala
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Polo
Volkswagen up!

Przeczytaj również