Skoda świętuje 25. urodziny
Pierwsza Skoda Octavia w historii dostępna było już w 1959 roku, kiedy zastąpiła „Type 440”. Oryginalna Octavia zjeżdżała z linii produkcyjnej aż do 1971 roku. 25 lat później czeski producent wrócił do kultowej nazwy i był to prawdziwy początek legendy.
Skoda Octavia była zbudowana na platformie PQ34, którą dzieliła z Golfem IV i New Beetlem. Był to również pierwszy model produkcyjny oparty na nowoczesnej architekturze. Zespół pod kierownictwem Belga Dirka van Braeckela zaprojektował nadwozie. Po raz pierwszy Skoda wykorzystała także cyfrowe narzędzie takie jak CAD.
Octavię charakteryzował między innymi wysoki poziom bezpieczeństwa. Mniejsza Felicia miała już przednie poduszki powietrzne, natomiast to od Octavii boczne kurtyny stały się standardem. Skoda przeszła więc doskonale wszystkie testy zderzeniowe – w tym nowo wprowadzone uderzenia boczne.
Benzyna i Diesel
Hitem była także szeroko otwierana tylna klapa bagażnika. Dzięki temu dostęp do dużej powierzchni bagażowej był łatwy.
Produkcja seryjna rozpoczęła się w Mladej Bolesław 3 września 1996 roku. Specjalnie dla Octavii Czesi uruchomili nowoczesną linię produkcyjną wraz z lakiernią. Dzięki temu zdolność produkcyjna wzrosła z 90 000 do 350 000 pojazdów, a Skoda stała się największą firmą przemysłową w Czechach.
Na początku klienci mieli do wyboru dwa czterocylindrowe silniki benzynowe i jeden turbo diesel. Podstawą był silnik 1.6 MPI o mocy 75 KM. Był też silnik 1.8 z innowacyjną pięciozaworową głowicą o mocy 125 KM. Diesel 1.9 TDI imponował znaczną mocą uciągu nawet przy niskich obrotach silnika. 90-konny TDI potrzebował zaledwie 5 l/100 km.
W kolejnych latach Skoda stale poszerzała ofertę silników – na przykład o turbodoładowaną wersję silnika 1.8 o mocy 150 KM. Pojawił się także wolnossący 1.9 SDI i mocy 68 KM. Dodatkowo Octavia stała się pierwszym modelem w historii czeskiego producenta, który otrzymał automatyczną skrzynię biegów.
Bardzo popularne kombi
W 2001 roku kombi stanowiło 40,5% wszystkich dostaw tego modelu. Octavia była również pierwszym produkowanym samochodem z napędem na wszystkie koła. Technologia ta znalazła swoje zastosowanie nawet w Rajdowych Mistrzostwach świata.
Wraz z subtelnym liftingiem w 2000 roku do produkcji seryjnej weszły program stabilizacji ESMP, czy luksusowa linia wyposażenia Laurin&Klement. Rok później swoje odrodzenie świętowała także linia RS, a Octavia z tym oznaczeniem produkowała 180 KM.
Popyt w kraju i zagranicą był tak wysoki, że Skoda musiała uruchomić nową linię montażową w Vrchlabi. O popularności pierwszej nowoczesnej generacji Octavii świadczy jeszcze jeden ciekawy fakt. Mimo iż w 2004 roku pojawiła się nowa generacja, pierwsza zjechała z linii produkcyjnej dopiero 6 lat później.