Rewolucja! To paliwo jest czyste jak łza. Diesel i benzyna niezagrożone?

To prawdziwa rewolucja! Specjalnie opracowane paliwo jest czystsze od elektryków i jest całkowicie neutralne dla klimatu. Za jego produkcję odpowiedzialne jest… Porsche wspólnie z firmą Siemens Energy. Czy pozwoli ono uratować świat przed zakazem silników spalinowych i typu Diesel?

benzyna diesel paliwo
Podaj dalej

Diesel bezpieczny?

tankujesz diesel

Siemens Energy wspólnie z producentem samochodów sportowych Porsche oraz szeregiem międzynarodowych firm rozwija i wdraża w Chile projekt pilotażowy. Ma doprowadzić do powstania pierwszej na świecie zintegrowanej, komercyjnej fabryki produkującej paliwo syntetyczne. Będzie ono neutralne dla klimatu (tzw. e-paliwo) na przemysłową skalę. 

W fazie pilotażowej, już w 2022 r., powstanie około 130 tys. litrów e-paliw. W dwóch kolejnych fazach wydajność zakładów ma wzrosnąć do ok. 55 milionów litrów e-paliw do 2024 r. i ok. 550 mln dwa lata później. Głównym odbiorcą „zielonego” paliwa będzie Porsche. Partnerami projektu są także: firma energetyczna AME, chilijski koncern naftowy ENAP oraz włoska firma energetyczna Enel.

Pilotażowy projekt Haru Oni, prowadzony w prowincji Magallanes, wykorzystuje doskonałe warunki wietrzne, jakie panują na południu Chile, do produkcji neutralnego dla klimatu paliwa przy pomocy energii wiatrowej. Niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Energii ogłosiło, że w ramach krajowej strategii Niemiec na rzecz popularyzacji wodoru Siemens Energy otrzyma dotację na wsparcie projektu w wysokości około 8 milionów euro.

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY! 

Paliwo neutralne dla klimatu

Christian Bruch, dyrektor generalny Siemens Energy: „Stworzenie zrównoważonej gospodarki energetycznej będzie wymagało ponownego przemyślenia pewnych kwestii. Energia odnawialna nie będzie już produkowana jedynie tam, gdzie jest potrzebna, ale tam, gdzie zasoby naturalne, takie jak wiatr i słońce, są dostępne na masową skalę. Na całym świecie powstaną więc nowe łańcuchy dostaw, które będą przesyłać energię odnawialną z jednego regionu do drugiego. Jest to szczególnie ważne dla Niemiec, które – podsumowując – muszą importować energię, jeśli mają zaspokoić swoje ogólnokrajowe zapotrzebowanie. Coraz większą rolę w magazynowaniu i transporcie energii będzie odgrywał wodór, dlatego poparcie niemieckiego rządu dla tego projektu stanowi ważny sygnał”.

diesel tankowanie paliwo

Oliver Blume, dyrektor generalny Porsche: „Elektromobilność ma w Porsche najwyższy priorytet. E-paliwa do samochodów są tu wartościowym uzupełnieniem – o ile produkuje się je w tych częściach świata, w których dostępna jest nadwyżka zrównoważonej energii. Stanowią one dodatkowy element na drodze do dekarbonizacji. Ich zalety tkwią w łatwości stosowania: e-paliwa mogą być używane w autach spalinowych i hybrydach plug-in, a do tego mogą wykorzystywać istniejącą sieć stacji paliw. Dzięki nim jesteśmy w stanie dodatkowo przyczynić się do ochrony klimatu. Jako producent wysokowydajnych i efektywnych silników dysponujemy szeroką wiedzą techniczną. Dokładnie wiemy, jakich parametrów paliwa potrzebują nasze silniki, by mogły pracować przy minimalnym wpływie na klimat. Nasze zaangażowanie w pierwszą na świecie komercyjną, zintegrowaną fabrykę e-paliw wspiera rozwój paliw alternatywnych przyszłości”.

Siemens Energy jest współtwórcą projektu Haru Oni (znanego również jako projekt HIF). Pełni funkcję integratora systemów obejmującego cały łańcuch wartości. Od wytwarzania energii z turbin wiatrowych Siemens Gamesa przez produkcję „zielonego” wodoru aż po konwersję na paliwo syntetyczne. Do wykorzystania lotnej energii wiatru doskonale nadaje się elastyczna w swoich zastosowaniach elektroliza Siemens Energy typu PEM.

To ma przyszłość!

Jako główny użytkownik paliwa Porsche w pierwszej fazie planuje wykorzystać e-paliwa z Chile w projektach typu beacon. Obejmują one używanie e-paliwa w samochodach Porsche przeznaczonych do aktywności w sporcie motorowym. Oraz użytkowanych w centrach Porsche Experience Center, a perspektywicznie – także w seryjnych autach sportowych. Producent rozpocznie od początkowej inwestycji w wysokości około 20 milionów euro.

AME to główny deweloper i właściciel firmy projektowej HIF (Highly Innovative Fuels). Współzałożycielem fabryki jest Enel – koncern zaangażowany w rozwój energii wiatrowej i elektrolizy. ENAP wesprze realizację projektu dzięki zapewnieniu personelu operacyjnego i zadbaniu o konserwację oraz logistykę.

Chile – ze swoimi doskonałymi warunkami klimatycznymi do produkcji energii wiatrowej i związanymi z tym niskimi kosztami prądu. Ma bardzo duży, międzynarodowy potencjał, jeśli chodzi o wytwarzanie, eksport i lokalne wykorzystanie „zielonego” wodoru. Aby go wyprodukować, do dysocjacji wody na tlen i wodór elektrolizery wykorzystują siłę wiatru. W drugim etapie plany przewidują odfiltrowywanie CO2 z powietrza, a następnie połączenie go z „zielonym” wodorem celem utworzenia syntetycznego metanolu. W efekcie powstaje odnawialny metanol. Przy użyciu techniki MTG (Methanol To Gasoline) – która ma być licencjonowana i wspierana przez ExxonMobil – można go będzie przekształcić w paliwo przyjazne dla klimatu.

Przeczytaj również