Po prostu WOW! 507,2 km/h z silnikiem typu Diesel za plecami. Ten rekord świata długo nie zostanie pobity

Po prostu WOW! 507,2 km/h z silnikiem typu Diesel za plecami. Ten rekord świata długo nie zostanie pobity

Podaj dalej

Maksymalne prędkości osiągane przez nowoczesne pojazdy robią kosmiczne wrażenie. Dzięki pełnemu wsparciu fabrycznemu, brytyjska firma JCB zdobyła tytuł najszybszego na świecie pojazdu z silnikiem typu Diesel. Rozpędzili swojego „Mormon Missile” do niesamowitych 507,2 km/h. 

diesel-jcb-dieselmax-rekord-3

Najszybszy Diesel na świecie!

Wyścigi na lądzie plasują się dość wysoko na liście naszych ulubionych rzeczy. Wszak zaprojektowanie, zbudowanie i ostateczne wprowadzenie pojazdu do księgi rekordów to niemałe przedsięwzięcie. Wśród tych napędzanych jednostką typu Diesel to absolutny rekordzista. 

Wielu ludzi próbuje bić rekordy, ale niewielu się to udaje. W sportach motorowych sukces nigdy nie jest gwarantowany. Każde osiągnięcie kogoś z zewnątrz odbija się szerokim echem i tak też było w przypadku firmy JCB w 2006 roku. 

diesel-jcb-dieselmax-rekord-3

Podobnie jak w przypadku wielu innych form wyścigów samochodowych, silniki typu Diesel w ostatnich latach zaczęły wkraczać do walki o prędkość. 15 lat temu Banks Power wepchnął prawie 6-litrowego Diesla do Dodge’a Dakota, rozpoczynając niesamowitą walkę o prędkość jednostek wysokoprężnych. Pobili wcześniejszy rekord aż o 80 km/h. 

Król jest tylko jeden 

Dzięki pełnemu wsparciu fabrycznemu brytyjska firma JCB ustanowiła rekord, który na długo pozostanie niepokonany. Międzynarodowa korporacja znana z budowy maszyn budowlanych i rolniczych w 2004 roku postawiła sobie za cel barierę 500 km/h. 

Oprócz oczywistego celu, jakim jest zbudowanie najszybszego pojazdu z silnikiem typu Diesel na świecie, projekt ten miał pokazać trwałość nowych silników JCB444. Chociaż dwie jednostki, które napędzały pojazd „Dieselmax” były mocno zmodyfikowane, to jednak narodziły się w głowach inżynierów JCB. 

Każdy z dwóch silników miał 5 litrów pojemności skokowej, a kompresja spadła do 10,5:1. Układ paliwowy common-tail dostał potrzebne mu sterydy, a turbosprężarki pomogły każdemu 4-cylindrowemu silnikowi uzyskać prawie 90 psi doładowania. 

Nie tylko silnik 

Podwozie „Dieselmaxa” zostało zbudowane przez firmę Visioneering. Składało się z 2-calowej kwadratowej rury ze stali miękkiej, korpusu z włókna węglowego i umieszczonego na niej aluminiowego plastra miodu.

Każdy silnik był zamontowany z boku, jeden umieszczony przed kierowcą, drugi za nim. Oba silniki miały moc 750 KM, dając łączny wynik 1500 KM. Jednostki korzystały z systemów suchej miski olejowej i chłodnicy typu woda-powietrze. 

diesel-jcb-dieselmax-rekord

Nadbieg JCB potroił prędkość wału korbowego silników, zanim trafił do 6-biegowej skrzyni biegów z napędem pneumatycznym. Dieselmax wykorzystywał również niezależny napęd na cztery koła, bez połączenia układu napędowego między przednim i tylnym zestawem kół. 

Według South California Timing Association rekord Dieselmax w postaci 507,2 km/h od ponad 10 lat znajduje się na szczycie listy w kategorii Diesel. Od 2006 roku to międzynarodowy rekord prędkości lądowej Diesla również z certyfikatem FIA. Na ten moment nic nie wskazuje na to, żeby miał zostać pobity.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News