Dacia przejdzie małą rewolucję
Pierwsza generacja Dustera pojawiła się w 2010 roku i od tego czasu jest wielkim hitem. Dacia pokazała drugą generację w 2017 roku. Tak naprawdę jednak był to bardzo duży lifting, ponieważ zmiany były głównie wizualne. Oznacza to, że w tym roku Grupa Renault oferuje technologię, która ma praktycznie 20-letnie korzenie. Pierwsza odsłona platformy B miała miejsce w 2002 roku, a jej rozszerzona wersja B0, z której korzysta Duster, pojawiła się dwa lata później.
Rumuński SUV musi poradzić sobie z tą architekturą jeszcze przez kolejne dwa lata, ponieważ nowa Dacia pojawi się dopiero w 2024 roku. Wiemy już, że będzie wykorzystywać platformę CMF-B, która obecna jest w modelach Sandero, Logan, czy Jogger.
Wersja produkcyjna będzie oparta o zeszłoroczny koncept o nazwie Bigster. Nakreślił on, jak może wyglądać nowy Duster. Ma on oferować siedem siedzeń, a samochód ma być „flagowcem” Dacii. To oznacza duży wzrost cen.
Wciąż najtańszy SUV na rynku?
Co prawda marka zapewnia, że nowy Duster pozostanie najtańszym SUV-em na rynku. Z tego powodu będzie jednak musiał najprawdopodobniej porzucić napęd na wszystkie koła. Nie będzie już prostego, dobrze działającego układu mechanicznego – zamiast tego będzie elektryczny następca. Tylna oś będzie zawierać silnik elektryczny, który w razie potrzeby w terenie zadba o przednie koła.
To rozwiązanie znacznie droższe od mechanicznego i bardziej zawodne. Podobnie rozczarowujące zmiany pojawią się pod maską. Dacia nie będzie już oferować żadnego turbodiesla, który oferuje przyzwoitą dynamikę, spalanie i odpowiedni charakter do jazdy w terenie.
Debiut pod maską Joggera
Zamiast tego pojawi się system hybrydowy składający się z benzyny o pojemności 1.6 i silnika elektrycznego. Ta kombinacja powinna zaoferować 145 KM i po raz pierwszy pojawi się w komorze Joggera w 2023 roku. To również system stosowany w Renault Capturze, czy Nissanie Juke. Jednak w porównaniu do tych dwóch samochodów, będzie znacznie uproszczony.
Do tego będą jeszcze dwie wersje mild-hybrid z silnikiem 1.3 oraz najtańszy trzycylindrowy 1.2. To dość kontrowersyjna wiadomość, bowiem Dacia będzie oferować… mniej za więcej. Jednakże, który samochód tak naprawdę nie podąża w tym kierunku…?