Dacia będzie oferować dużo mniej, za... dużo więcej! Duster nie będzie już "tanim SUV-em"

Dacia będzie oferować dużo mniej, za... dużo więcej! Duster nie będzie już "tanim SUV-em"

dacia-duster-tani-suv

Podaj dalej

Nowa Dacia Duster będzie rozczarowaniem dla wielu osób. Tani SUV straci klasyczny napęd 4×4, a także najlepszy dotychczasowy silnik w gamie. Oczywiście, są różne rodzaje aut, które „wytrzymają” takie cięcia, ale Dacia – tani samochód o respektowanych możliwościach terenowych, może nie dać rady. 

Dacia przejdzie małą rewolucję

dacia-duster-tani-suv
fot. Dacia

Pierwsza generacja Dustera pojawiła się w 2010 roku i od tego czasu jest wielkim hitem. Dacia pokazała drugą generację w 2017 roku. Tak naprawdę jednak był to bardzo duży lifting, ponieważ zmiany były głównie wizualne. Oznacza to, że w tym roku Grupa Renault oferuje technologię, która ma praktycznie 20-letnie korzenie. Pierwsza odsłona platformy B miała miejsce w 2002 roku, a jej rozszerzona wersja B0, z której korzysta Duster, pojawiła się dwa lata później. 

Rumuński SUV musi poradzić sobie z tą architekturą jeszcze przez kolejne dwa lata, ponieważ nowa Dacia pojawi się dopiero w 2024 roku. Wiemy już, że będzie wykorzystywać platformę CMF-B, która obecna jest w modelach Sandero, Logan, czy Jogger. 

Wersja produkcyjna będzie oparta o zeszłoroczny koncept o nazwie Bigster. Nakreślił on, jak może wyglądać nowy Duster. Ma on oferować siedem siedzeń, a samochód ma być „flagowcem” Dacii. To oznacza duży wzrost cen. 

dacia-duster-tani-suv
fot. Dacia

Wciąż najtańszy SUV na rynku?

Co prawda marka zapewnia, że nowy Duster pozostanie najtańszym SUV-em na rynku. Z tego powodu będzie jednak musiał najprawdopodobniej porzucić napęd na wszystkie koła. Nie będzie już prostego, dobrze działającego układu mechanicznego – zamiast tego będzie elektryczny następca. Tylna oś będzie zawierać silnik elektryczny, który w razie potrzeby w terenie zadba o przednie koła. 

To rozwiązanie znacznie droższe od mechanicznego i bardziej zawodne. Podobnie rozczarowujące zmiany pojawią się pod maską. Dacia nie będzie już oferować żadnego turbodiesla, który oferuje przyzwoitą dynamikę, spalanie i odpowiedni charakter do jazdy w terenie. 

dacia-duster-tani-suv
fot. Dacia

Debiut pod maską Joggera

Zamiast tego pojawi się system hybrydowy składający się z benzyny o pojemności 1.6 i silnika elektrycznego. Ta kombinacja powinna zaoferować 145 KM i po raz pierwszy pojawi się w komorze Joggera w 2023 roku. To również system stosowany w Renault Capturze, czy Nissanie Juke. Jednak w porównaniu do tych dwóch samochodów, będzie znacznie uproszczony. 

Do tego będą jeszcze dwie wersje mild-hybrid z silnikiem 1.3 oraz najtańszy trzycylindrowy 1.2. To dość kontrowersyjna wiadomość, bowiem Dacia będzie oferować… mniej za więcej. Jednakże, który samochód tak naprawdę nie podąża w tym kierunku…?

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News