Nie Diesel, nie LPG, nie elektryk, nie wodór! Na horyzoncie jest zupełnie nowe paliwo

Benzyna i Diesel nie mają większej przyszłości, bowiem stały się wrogiem numer 1 nie tylko wśród ekologów, ale także polityków. Choć bardziej przyjazne środowisku, LPG też odejdzie do lamusa. Elektryki i hybrydy? Nie są rozwiązaniem na dłuższą metę. Jakie paliwo będziemy stosować za kilkanaście/kilkadziesiąt lat? Może… metanol?

metanol-paliwo-2
Podaj dalej

Nowe paliwo na lata?

metanol-paliwo-2

Chiński producent samochodów Geely zapowiedział, że paliwo w które wierzy to metanol. Zamierza rozwijać i pracować nad samochodami napędzanymi tym paliwem, nawet jeśli wysiłki mogą się nie powieść. 

Firma Geely ma siedzibę w mieście Zhejiang i znajduje się w bardzo wąskim gronie producentów rozwijających samochody napędzane metanolem. Obecnie to paliwo zostanie przetestowane w taksówkach w wielu miastach zachodnich Chin. Co więcej, Geely pracuje nad ciężarówkami napędzanymi metanolem. 

Szef firmy, Li Shufu, nie podał narazie żadnych szczegółów tej technologii. Powiedział tylko agencji Reuters, że Geely poszerzy produkcję pojazdów napędzanych metanolem. Według strony internetowej Geely, firma wyprodukowała i przetestowała do tej pory 10 000 samochodów napędzanych przez to paliwo. 

Testowe kilometry

Łącznie samochody przejechały już ponad 1 miliard kilometrów. W ramach pilotażowego projektu samochody przejechały dodatkowo 300 000 km podczas testów na Islandii. Li powiedział, że Geely, która jest właścicielem Volvo Cars, zainwestowała w islandzką firmę Carbon Recycling International. Wspólnie mają pracować nad technologiami produkcji metanolu z dwutlenkiem węgla, w celu obniżenia ogólnej emisji tego drugiego. 

– Będziemy nadal badać technologie pojazdów napędzanych metanolem. Oczywiście może się to skończyć niepowodzeniem, ale obecnie nadal nad tym pracujemy – powiedział Li na konferencji branżowej w Chinach. 

Węgiel będzie niezbędny

Paliwo metanolowi pozwoliłoby zwiększyć niezależność energetyczną Chin, ponieważ kraj ten ma ogromne złoża węgla, które można przerobić na metanol. Obecnie Chiny są też głównym importerem ropy naftowej. Modele napędzane metanolem mają być czystsze od ich benzynowych odpowiedników. 

Geely opracowuje również akumulatorowe pojazdy elektryczne, benzynowo-elektryczne samochody hybrydowe oraz pojazdy użytkowe na wodór. Chiny, największy światowy rynek motoryzacyjny, opracowują też pojazdy elektryczne i wodorowe ognia paliwowe. Innymi producentami, pracującymi nad metanolem, są m. in. Karma i Roland Gumpert. 

Przeczytaj również