Ta Dacia to pułapka
Większość ludzi gdy widzi niską cenę, jest w stanie przynajmniej rozważyć zakup takiego samochodu jak Dacia Logan.
Nowy rozdział na kartach rumuńskiego producenta rozpoczął się w 2004 roku. Wtedy producent pokazał Logana pierwszej generacji, który szybko stał się bestsellerem. Konkurencja w zasadzie do dziś nie odpowiedziała, a również inne modele Dacii zdają się być bezkonkurencyjne.
Dacia Logan w kombi oznaczona MCV pojawiła się jednak dwa lata później, dopiero w 2006. Projekt jest fascynujący do dziś, ponieważ mieliśmy do wyboru wersję 5- lub 7-miejscową Choć kombi nie przekraczało 4,5 metrów długości, samochód oferował bagażnik do 2350 litrów pojemności. Tych liczb nie spełniają nawet droższe samochody, więc nic dziwnego, że w ciągu 4 lat Dacia sprzedała ponad 300 000 egzemplarzy.
Kombi wciąż bardzo popularne
Nic więc dziwnego, że Dacia Logan w kombi cieszy się dużą popularnością także na rynku aut używanych. Jeśli zdamy sobie sprawę, że jego ceny zaczynały się wówczas od około 36 tysięcy, dziś możemy mieć takie auto za jakieś… 4 tysiące złotych. Dla wielu może to być kusząca propozycja, ale niemieccy dziennikarze z Auto Bild przestrzegają. W zeszłym roku Dacia całkowicie zakończyła produkcję MCV, więc tym chętniej ludzie poszukują używek.
Niezawodność Dacii budzi jednak spore obawy – spada ona gwałtownie już po 3 latach eksploatacji. A im starsze samochody, tym bardziej będą się psuły. Jeśli więc szukasz taniego kombi, nie myśl o niczym innym niż samochód drugiej generacji. Ta pojawiła się na rynku w 2013 roku, jednak i tutaj nie możemy mówić o pewniakach.
Co ciekawe, oznaczenie MCV przy drugiej generacji oznacza pojazd maksymalnej ładowności. Sukces kombi pierwszej generacji wynikał z szeregu zmian jakie model przeszedł w stosunku do pierwszego sedana. Nowa generacja ma jednak taką samą odległość między osiami we wszystkich wersjach.
Nowsza generacja już tak nie zachwyca
Oznacza to, że pomieścimy w niej maksymalnie 5 osób lub 1518 litrów ładunku. Liczby te wciąż nie są małe, ale nie są tak zachwycające jak w przypadku pierwszej generacji. Najbardziej korzystne oferty z silnikiem benzynowym o mocy 75 KM zaczynają się od około 18 000 złotych.
Niemcy wskazują jednak, że samochód ten również nie będzie bezawaryjny. Przy zakupie należy sprawdzić podwozie, ponieważ przednia oś niespecjalnie wytrzymuje dłuższe przebiegi. To samo dotyczy hamulców i integralności przewodów. Bardzo często układ wydechowy jest zżerany przez rdzę. Należy też sprawdzić przewody olejowe pod kątem wycieków. Niezbędne będzie także sprawdzenie reflektorów, karoserii i samego wnętrza.
Oczywiście, wiele zależy poprzedniego właściciela. Jednak im bardziej dbał o swój samochód, tym więcej będzie żądał za swoje kombi. To logiczne. A takie egzemplarze są bardzo poszukiwane, więc ich ceny nie są już tak atrakcyjne. To też Niemcy wskazują jako potencjalną pułapkę. Dacia Logan MCV jest albo tania w zakupie i wymagająca dużego nakładu finansowego, albo jest droga i w zakupie i następnie w utrzymaniu. Krótko mówiąc – zawsze musimy spojrzeć na to, czy na dłuższą metę taki zakup będzie się dla nas opłacał.