Mercedes pokazał zupełnie nowego EQXX. Gdyby miał Diesla, paliłby 1 l/100 km. I jeszcze ten 48-calowy ekran... [ZDJĘCIA]

Mercedes pokazał zupełnie nowego EQXX. Gdyby miał Diesla, paliłby 1 l/100 km. I jeszcze ten 48-calowy ekran... [ZDJĘCIA]

Mercedes-EQXX-53

Podaj dalej

Oto najnowszy Mercedes-Benz Vision EQXX, który zapełnia lukę w gamie samochodów elektrycznych niemieckiego producenta. Samochód może przejechać nawet 1000 kilometrów na jednym ładowaniu, a wewnątrz „skrywa” ogromny 48-calowy ekran na konsoli środkowej. 

Ten Mercedes zaskakuje technologią

Mercedes-EQXX-53

EQXX narazie jest tylko koncepcją, ale Mercedes nazywa go najbardziej wydajnym w historii. W obecnej formie nie trafi do salonów, ale jesteśmy pewni, że większość technologii pojawi się na pokładzie. 

Co najważniejsza, technologia ta obejmuje zupełnie nowy sposób montażu ogromnego akumulatora do podłogi. Jak zauważa Mercedes, każdy może sprawić, że samochód elektryczny przejedzie dłuższą drogę między ładowaniami, instalując więcej ogniw akumulatora. Ale jest to również działanie odwrotne do zamierzonych, ponieważ większy akumulator oznacza cięższy samochód. Przeniesienie tego ciężaru oznacza z kolei dodatkowe zużycie akumulatora, wpływając na hamowanie i prowadzenie. 

Mercedes-EQXX-53

W ten sposób EQXX osiąga zasięg 1000 kilometrów i niewiarygodnie niską wydajność poniżej 10 kWh na 100 km. Wszystko dzięki intelgetniejszej technologii skoncentrowanej na zmniejszeniu masy i poprawie aerodynamiki. 

Akumulator opracowany z F1

Po pierwsze, Mercedes otrzymał akumulator 900 V. Opracowany wspólnie z wysokowydajnymi układami napędowymi Grand Prix Mercedes-Benz, najcięższymi mózgami z F1, akumulator ma taką samą moc 100 kWh jak w EQS 450+, ale jest o 50% mniejszy i o 30% lżejszy. 

Mercedes-EQXX-53

Dzięki temu całkowita masa pojazdu może być imponująco niska (1750 kg). Wpływ na to mają również magnezowe felgi, tarcze ze stopu aluminium, drzwi z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Mamy też smukły panel dachowy z ogniwami słonecznymi, które mogą zwiększyć zasięg o 25 km. Wśród innych trików zmniejszających zasięg znajdziemy opony o niskim oporze toczenia, współczynnik Cd wynoszący 0,17, wspomagany przez tylny dyfuzor i chłodzenie akumulatora na żądanie. 

Silnik nie jest najmocniejszy, ale nie o to tu chodzi

Mercedes-EQXX-53

Mercedes nie zdradza wszystkich szczegółów dotyczących układu napędowego. Wydaje się jednak, że EQXX jest napędzany pojedynczym silnikiem o mocy 201 KM. Nie będzie więc demonem prędkości, ale tu przecież chodzi o wydajność, a nie szybkość. 

Niemcy wyposażyli swój samochód w bardzo luksusowy zestaw wyposażenia. Przed kierowcą i pasażerem znajdzie się więc masywny 47,5-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 8K. Mając na uwadze, że coraz większa liczba kupujących jest tak samo zaniepokojona dobrostanem zwierząt, jak i gazami cieplarnianymi, EQXX stawia na zrównoważone materiały, w tym siedzenia wykonane z Dessertex, tapicerki pochodzącej z kaktusów.

Mercedes-EQXX-53

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News