Wypalanie filtra cząstek stałych (filtr DPF)
Filtr cząstek stałych to nieodłączny element każdego samochodu z silnikiem Diesla. Popularny katalizator to element układu wydechowego odpowiedzialny za zatrzymanie emisji dwutlenku węgla i innych trujących gazów. Układ musi jednak raz na jakiś czas wypalić sadzę, w przeciwnym razie dojdzie do zatkania filtra i awarii.
Problem ten dotyka jednak głównie kierowców posiadających starsze samochody z silnikiem Diesla. W bardziej nowoczesnych jednostkach procedura wypalania filtra uruchamia się samoczynnie, gdy zajdzie taka potrzeba. Nie ma więc możliwości zapchania filtra. Co innego jednak w starszych samochodach.
Jak wypalić DPF podczas jazdy?
To czynność bardzo prosta, która będzie wymagała od nas jedynie odrobiny poświęconego czasu. Procedura wypalania filtra DPF uruchamia się bowiem w określonych warunkach, które najłatwiej osiągnąć w dłuższej trasie. Kierowcy, którzy często podróżują autostradą będą więc dużo rzadziej musieli myśleć o wypalaniu DPF, bowiem proces ten będzie zachodził nawet bez ich wiedzy.
Jeśli jednak jeździcie głównie po mieście, przy niskich prędkościach i niskich obrotach, DPF może się zapchać. Aby uniknąć jego awarii należy raz na jakiś czas wyjechać na autostradę lub drogę szybkiego ruchu. Proces wypalania uruchomi się gdy przez dłuższy czas będziemy utrzymywać obroty na poziomie od 2500 do 3500 na minutę. Przy takich wartościach należy jechać od kilkunastu minut do 30. To powinno w zupełności wystarczyć, aby oczyścić filtr DPF z zalegającej sadzy.
Co ile wypalać filtr DPF?
To bardzo indywidualna kwestia, zależąca od naszego stylu jazdy i zastosowanej w pojeździe technologii. O konieczności przeprowadzenia takiej procedury dowiemy się jednak za sprawą zapalonej kontrolki na desce rozdzielczej. Będzie to sygnał do wybrania się na krótką przejażdżkę po autostradzie.
Ile trwa wypalanie filtra cząstek stałych?
Jak wspomnieliśmy wcześniej. Procedura ta może zająć od kilkunastu do nawet 30 minut. Jeśli jednak chcemy uniknąć kosztownej naprawy nie powinniśmy bagatelizować tego problemu.
Czy można wypalać filtr DPF w mieście?
Można, choć nie jest to zalecane. Wystarczy utrzymywać stałą prędkość przy niższym biegu tak, aby obroty mieściły się w przedziale 2500 – 3500 obr/min. Nie jest to jednak metoda polecana przez ekspertów. Zdecydowanie lepiej poświęcić odrobinę czasu i wybrać metodę na autostradzie bądź drodze szybkiego ruchu.
Czy można przerwać procedurę wypalania filtra cząstek stałych?
Nie jest to wskazane. Gdy już zainicjujemy procedurę wypalania, system będzie wprowadzał dodatkową mieszankę paliwa do układu. Gdy zgasimy silnik w trakcie trwania procedury, paliwo nie zostanie spalone i może trafić do miski olejowej.
Jak wypalić DPF w automatycznej skrzyni biegów?
Procedura ta nie różni się niczym od tej, którą będziemy przeprowadzać w samochodzie z manualną skrzynią biegów. Najważniejsze jest utrzymywanie prędkości obrotowej na poziomie 2500 – 3500 obr/min. Jeśli nie będziemy w stanie osiągnąć jej na autostradzie przy zachowaniu przepisowej prędkości możemy manualnie zredukować bieg.