Każdy Diesel traci moc
Silniki typu Diesel stanowią wybór kierowców, którzy korzystają ze swoich samochodów w bardzo intensywny sposób. Wyższa efektywność paliwowa i wyższy moment obrotowy w porównaniu do silników benzynowych to najbardziej unikatowe cechy silników Diesla. Mają one jednak tendencje do utraty mocy i wydajności po pokonaniu odpowiedniej liczby kilometrów. W dłuższej perspektywie spada także zasięg na jednym baku. Dlaczego tak się dzieje?
Diesel generalnie jest cięższym silnikiem niż benzyna, z bardzo obciążonymi elementami silnika. Z biegiem czasu komponenty zaczynają się degradować i zużywać. To również powód, dla którego silniki wysokoprężne wymagają częstszych konserwacji niż benzyna.
Regularne czyszczenie i wymiana elementów wymaga nieco więcej wysiłku i świadomości. Jeśli zaś chodzi o silniki typu Diesel, ilość wytwarzanej mocy zależy bezpośrednio od ilości paliwa wtryskiwanego do cylindra spalania. W silnikach benzynowych zawór dolotowy steruje dopływem powietrza do cylindra. Ale zawór w przypadku Diesla jest otwarty zawsze. Jedyną rzeczą kontrolującą każdy parametr jest ilość oleju napędowego. Po pewnym czasie wtryskiwacze paliwa zużywają się, a to może wpływać na ogólną sprawność silnika.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Dlatego też eksperci zalecają regularne czyszczenie wtryskiwaczy. Zapewnia ono brak osadów węglowych na powierzchni. A dlaczego jest to tak ważne?
Jeśli wtryskiwacze paliwa działają idealnie, kropelki oleju napędowego są jak najmniejsze. A im mniejsze kropelki paliwa, tym lepsze mieszanie z powietrzem i czystszy proces spalania. To pozwoli też uzyskać niższe emisje spalin. Dlatego też regularne czyszczenie wtryskiwaczy jest bardzo ważne. Nie tylko pozwolą wyhamować utratę mocy, ale też pozwolą ominąć drogie naprawy u mechanika.
Zepsute wtryskiwacze to ogromny problem. Pomijając już wyższe spalanie i utratę mocy, w pewnym momencie twój silnik po prostu odmówi posłuszeństwa. Przy optymistycznym scenariuszu naprawa będzie kosztowała cię około 2000-3000 zł, ale jeśli trzeba będzie wymienić wszystkie wtryskiwacze, możesz zapłacić nawet 8000 zł.