Główny projektant Porsche: "Chińczycy mają nad nami dużą przewagę"

Twierdząc, że chiński przemysł nie rozwija się w zawrotnym tempie, zakrzywialibyśmy otaczającą nas rzeczywistość. Producenci z Chin niemalże codziennie prezentują nowe samochody, które są coraz bardziej atrakcyjne również dla europejskich klientów. I to bynajmniej nie tylko ze względu na ich cenę. Trend ten zauważa także główny projektant Porsche, Michael Mauer. Twierdzi on również, że Chińczycy mają przewagę szczególnie w jednym aspekcie. 

porsche-logo
Podaj dalej
  • Stworzył takie legendy jak 918 Spyder, 911, Cayenne, czy Macan
  • Volkswagen miał swój sukces w Chinach
  • Czy europejscy producenci mogą się jakoś obronić?

Projektant Porsche 918 Spyder, czy Macana, zazdrości Chińczykom 

"</a

Zdaniem głównego projektanta Porsche, Michaela Mauera, chińscy producenci są w stanie zaskakiwać Zachód. Mauer dołączył do producenta z Zuffenhausen w 2004 roku i miał swój wkład w tworzenie takich modeli jak 918 Spyder, Porsche 911, Cayenne, Macan, czy Panamera. 

Udało mu się także przenieść język projektowy Porsche do nowej epoki. Choć jego projekty są rozpoznawalne na całym świecie, mogą także ograniczać. W rozmowie z portalem Bloomberg zauważył on, że brak dziedzictwa i rozpoczynanie pracy od czystej kartki może być dużą zaletą dla chińskich producentów. Dodał również, że świeże, niektóre kontrowersyjne, czy nawet dziwne projekty, mogą być inspiracją dla producentów z Europy. 

Michael Mauer:Te startupy, bez dziedzictwa, mogą robić zupełnie inne rzeczy. Jako projektant uważam, że to pozytywna rzecz. Dzięki temu decydenci – czyli zarząd – są bardziej otwarci. Projektowanie z pewnością nie jest największym problemem w firmie. Ale to obszar, w którym wciąż można wiele osiągnąć przy stosunkowo skromnych zasobach. 

Volkswagen w Chinach już nie tak silny jak kiedyś 

porsche cayenne wraca do serwisów
fot.Porsche

Porsche wchodzi w skład Grupy Volkswagena, która jako pierwsza z europejskich marek osiągnęła w Chinach sukces na taką skalę. Jednym z najlepiej sprzedających się modeli był tam Volkswagen Jetta. 

W ostatnich latach jednak udział Volkswagena, a także innych europejskich marek w Chinach, znacząco spadł. Wszystko za sprawą pojawienia się zupełnie nowych, lokalnych firm, nastawionych na rodzinny rynek. Samochody te są dużo tańsze od ich europejskich odpowiedników, a także bardziej trafiają w gusta lokalnej publiczności. 

Czy producenci tacy jak Volkswagen, mogą obronić się przed Chinami?

Główny projektant Porsche postrzega zachodzące w branży motoryzacyjnej zmiany jako okazję. Dzięki temu firmy mogą na nowo przyjrzeć się temu jak i dlaczego robią to, co robią. Jego zdaniem w całym procesie projektowanie może odegrać bardzo znaczącą rolę. Tym bardziej, że stanowi ono dużą część tożsamości chińskiego przemysłu. 

Galaxy-Light.jpg
fot. Geely

Michael Mauer: – Wierzę, że w szczególności niemiecki przemysł samochodowy ma potencjał, aby stać się lepszy. Zawsze mam w głowie obraz tego kamienia, którym rzucasz w przyszłość. Pytanie brzmi, jak daleko go rzucić? Trafienie dokładnie w ten czuły punkt, wystarczająco daleko w przyszłość, ale nie za daleko, to strzał w dziesiątkę. To prawdziwe wyzwanie. 

To, o oczym mówi Mauer, to rzeczywiście duży problem dla projektantów. Choć chińskie projekty często wydają się dziwne dla Europejczyków, po kilku latach mogą okazać się świeże i atrakcyjne. Wysunięcie się jednak za daleko w przyszłość i zbyt dziwaczna koncepcja może być zagrożeniem. 

Przeczytaj również