Audi nie boi się zakazu dla silnika typu Diesel. TDI będzie produkowane przez długie lata. Wszystko dzięki tej technologii

Audi nie boi się zakazu dla silnika typu Diesel. TDI będzie produkowane przez długie lata. Wszystko dzięki tej technologii

Podaj dalej

Normy emisji spalin nie są obce Audi. W rzeczywistości, niemiecki producent wydaje się rozumieć je lepiej niż ktokolwiek inny. Agencje rządowe depczące producentom po piętach, ostrzejsze przepisy europejskie… A Audi bez większego wysiłku rozwija i ulepsza swoje technologie silników typu Diesel. Wszystko po to, aby uzyskać czystsze i wydajniejsze jednostki. 

Diesel od Audi na długie lata

Audi-Diesel-TDI

Wśród zanieczyszczeń emitowanych przez silniki benzynowe i wysokoprężne znajdują się tlenki azotu, czyli NOx. Mają szkodliwy wpływ na nasze zdrowie i pośrednio wpływają na środowisko. Wyrządzają szkody wielu ekosystemom i rolnictwu. 

KIEROWCO! JUŻ WKRÓTCE CZEKA NAS WYMIANA OPON. SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!

Zmniejszenie emisji spalin stało się więc priorytetem rządów i sektora prywatnego w większości krajów świata. Nigdzie nie jest to bardziej widoczne, niż w przemyśle motoryzacyjnym. 20 lat temu w Europie samochód napędzany silnikiem typu Diesel mógł zostać dopuszczony do ruchu, jeśli nie przekraczał norm wyznaczonych przez NOx Euro 3. Został on ustalony na 500 mg/km. 

Wprowadzony na początku tego roku limit Euro 6d wynosi tylko 80 mg/km. To pokazuje, jak bardzo surowe stało się prawodawstwo, zwłaszcza po skandalu Dieselgate z 2015 roku. 

Na starym kontynencie silniki wysokoprężne są jednak nadal bardzo popularne. Nawet mimo skandalu, pierwszym wyborem Europejczyków pozostają jednostki przygotowane przez Grupę VW. Audi bierze aktywny udział w procesie rozwoju nowej generacji V6 TDI. Mając świadomość jej ogromnej popularności, opracowało nowy układ oczyszczania spalin, który spełnia surowe przepisy. I to wszystko przy jednoczesnym zwiększeniu mocy. 

DPF, NSC, SDPF, SCR… TDI!

Choć zaprojektowanie systemu wymagającego większych konwerterów katalitycznych było ogromnym wyzwaniem, inżynierom udało się zbudować kompaktowy system. Zawiera on wszystkie najnowsze technologie oczyszczania gazów. 

V6 TDI wyposażone jest więc w katalizator utleniania (NSC) i filtr cząstek stałych (SDPF) z powłoką SCR. Umieszczone są one blisko silnika, w pobliżu turbosprężarki. Drugi katalizator SCR umieszczony jest nieco dalej układu wydechowego, poniżej podłogi pojazdu. 

NSC może tymczasowo magazynować tlenki azotu i wykorzystywać ich cząsteczki tlenu podczas procesu regeneracji do utleniania niespalonych węglowodorów i tlenku węgla do dwutlenku węgla i oparów wody. Kolejna walka z tlenkami azotu przenosi się na dodatek AdBlue. W układzie wydechowym zastosowano podwójny system dozowania, który wtryskuje dodatek w dwóch punktach.

audi-diesel-v6-tdi

Benzyna też czystsza

Aby ograniczyć emisje w silnikach benzynowych z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TFSI), Audi stosuje różne technologie i komponenty. Pozwalają one zmniejszyć zużycie paliwa i oczyścić spaliny z których najważniejszym jest benzynowy filtr cząstek stałych (GPF).

KIEROWCO! JUŻ WKRÓTCE CZEKA NAS WYMIANA OPON. SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!

Technologie te pomagają zarówno środowisku, jak i niemieckiemu producentowi, który w najbliższej przyszłości będzie nadal mógł korzystać ze swoich samochodów napędzanych silnikiem spalinowym. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News