28-letni Fiat "Puntograle" na sprzedaż. Był zbyt szalony, by trafić do produkcji - to jedyny egzemplarz na świecie [ZDJĘCIA]

Używany, 28-letni Fiat Punto z dość zmęczonym wnętrzem, za ponad 400 tysięcy złotych? To nie jest żart, ani tym bardziej literówka. Mało znana wersja „Puntograle” była prawdziwą rzadkością i dziś warta jest fortunę. 

fiat-punto-puntograle-1
Podaj dalej

Fiat w cenie Porsche?

fiat-punto-puntograle-1

Stary Fiat Punto, którego niegdyś na drogach było pełno, w niezbyt dobrym stanie? Za cenę wyższą niż nowe Porsche? To brzmi jak pomyłka, ale nią nie jest. Ta wyjątkowa maszyna o nazwie Puntograle miała ambicje do tego, by trafić do produkcji seryjnej, ale ostatecznie Włosi wyprodukowali tylko jeden egzemplarz. 

Kilka dni temu pisaliśmy o sprzedaży nowych samochodów w Europie w 2021 roku. VW Golf ponownie znalazł się na 1. miejscu, ale konkurencja była bliżej niż kiedykolwiek. Niemiecki hatchback miał za sobą kilka kiepskich miesięcy, podczas których pozostawał w tyle za Francuzami, Rumunami czy Japończykami. Nawet po 13 latach z rzędu, Golf pozostaje numero uno. Ale w latach 90. tytuł ten należał do Fiata Punto. 

fiat-punto-puntograle-1

Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się w 1993 roku, jako następca starzejącego się Uno. 2 lata później Punto otrzymało tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Oprócz świetnego wyglądu, hatchback miał również ciekawą gamę silników, z wersją GT zamykającą portfolio. Początkowo miał 136 KM i rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy. 

GT niewystarczająco mocne

fiat-punto-puntograle-1

Z czasem jednak GT traciło na mocy. W latach 1995-97 miało już tylko 133 KM, a następnie tylko 130 KM. Konkurencja szła w przeciwnym kierunku, więc Fiat musiał coś wymyśleć. Firma zdecydowała się stworzyć w 1994 roku Punto, którego świat jeszcze nie widział. Wersja Gram 2, nazywana również Puntograle, miała jednostkę napędową od… Lancii Delta Integrale. 

Ile elektryków sprzedało się w Polsce w 2021 roku? Diesel wcale nie jest królem! [LICZBY, RAPORT]

2-litrowy czterocylindrowy silnik generował 162 KM, czyli o 18 mniej niż w Lancii, a wszystko przez napęd na cztery koła. Ostatecznie silnik został jednak poddany dalszym modyfikacjom, dzięki czemu dziś produkuje 215 koni mechanicznych. Przenoszone są one na drogę za pomocą 5-stopniowego manuala. 

fiat-punto-puntograle-1

Puntograle przyciągało mnóstwo uwagi od samego początku. Oprócz wzmocnionego układu napędowego, samochód posiadał również rozbudowany body kit i złoty kolor. Na drogach publicznych miał oznaczenie „koncept”, ale posiadał homologację i był normalnie zarejestrowany. 

Musimy dodać, że wyjątkowe rzeczy nigdy nie były tanie. I wciąż nie są – za Fiata Punto Gram 2 Maggiora obecny właściciel żąda… 97 tysięcy euro. To aż 440 tysięcy złotych! Za mniej można kupić fabrycznie nowe Porsche Taycan. Puntograle ma przebieg 9160 kilometrów i nie wygląda jak nowe. Wnętrze jest dosyć odrapane, choć mimo to, nie powinno długo szukać nowego właściciela. 

fiat-punto-puntograle-1

Przeczytaj również