Elektryczne Porsche Taycan z technologią z Le Mans pokonało 3425 km w ciągu 24 godzin

W ciągu 24 godzin przedprodukcyjny egzemplarz Porsche Taycan przejechał dystans liczący dokładnie 3425 km.

Elektryczne Porsche Taycan z technologią z Le Mans pokonało 3425 km w ciągu 24 godzin
Podaj dalej

Swojego wyczynu dokonał tuż przed światową premierą modelu, która odbędzie się 4 września, w ramach testu na włoskim torze wysokich prędkości – Nardò. Pokonana odległość mniej więcej odpowiada drodze, jaką trzeba pokonać, aby dojechać z Nardò do Trondheim w Norwegii. Podczas próby na torze na południu Włoch panowały prawdziwie upalne warunki, a prędkość samochodu wynosiła pomiędzy 195 a 215 km/h.

Taycan przedpremierowo udowodnił swoje walory na długim dystansie przy szczytowej temperaturze powietrza na poziomie 42 stopni Celsjusza i temperaturze toru dochodzącej do 54 stopni Celsjusza. Test odbył się bez zakłóceń – prototyp musiał zatrzymywać się tylko na szybkie ładowania i zmiany kierowców. Zespół składał się z sześciu kierowców testowych Porsche. Próba stanowiąca potwierdzenie jakości samochodu została przeprowadzona w ramach testów wytrzymałości oraz odporności na warunki gorącego klimatu.

Stefan Weckbach, wiceprezes ds. linii produktów Porsche Taycan, zachwycony poinformował, że – Taycan poradził sobie z tym ambitnym, wytrzymałościowym testem bez żadnego problemu – , i dodał, że – wynik uzyskany na Nardò podkreśla zalety wyjątkowej techniki 800 V i wysoki poziom jej dojrzałości. Zanim Taycan zostanie wprowadzony na rynek pod koniec tego roku, na całym świecie w ramach testów »zaliczy« ponad 6 milionów przejechanych kilometrów.

Technika: system 800 V

Taycan to pierwszy w pełni elektryczny samochód produkcyjny o napięciu systemowym 800 woltów. Technika ta pomogła prototypowi 919 Hybrid trzy razy z rzędu wygrać 24-godzinny wyścig w Le Mans, a teraz trafia do produkcji seryjnej.

Technika 800 V zapewnia niezmiennie wysokie osiągi, pozwala skrócić czas ładowania oraz zmniejszyć przestrzeń zajmowaną przez okablowanie i jego masę. Podczas jazdy próbnej na terenie Centrum Technicznego Nardò wykorzystano 800-woltowe stacje ładowania Porsche Engineering Group GmbH.

Na Nardò sprawdziło się również zaawansowane zarządzanie ciepłem Porsche Taycan. W głównej mierze bazuje ono na wysoce efektywnym, inteligentnym systemie chłodzenia i podgrzewania wysokonapięciowych komponentów. Zapobiega to potencjalnym stratom mocy w wyniku nadmiernego wytwarzania ciepła i zapewnia uzyskanie optymalnej temperatury dla najefektywniejszego przebiegu procesu ładowania, gdy pojazd dociera do stacji ładowania.

Pierwszy w pełni elektryczny samochód sportowy marki Porsche

Nowe Porsche Taycan dowodzi nie tylko swojej wytrzymałości. Jego elektryczny układ napędowy zaprojektowano w taki sposób, aby był on w stanie wygenerować pełną moc nawet po kilkukrotnym przyspieszeniu w krótkich odstępach czasu.

Pod koniec lipca na terenie lotniska przedseryjny egzemplarz modelu przyspieszył od 0 do 200 km/h co najmniej 26 razy. Średni czas przyspieszenia z odmierzanych prób wynosił poniżej 10 sekund. Różnica pomiędzy najkrótszym a najdłuższym wynikiem wynosiła 0,8 s.

Centrum Techniczne Nardò w regionie Apulia

Centrum Techniczne Nardò dysponuje ponad 20 torami i obiektami testowymi zlokalizowanymi na powierzchni ponad 700 hektarów. Wśród swoich klientów ma 90 firm z sektora motoryzacyjnego i zatrudnia ponad 150 osób. Od 2012 r. ośrodkiem tym zarządza Porsche Engineering Group GmbH, spółka w 100% zależna Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG ze Stuttgartu.

Centrum testowe powstało w 1975 r., po ukończeniu budowy słynnego toru, a dziś oferuje szerokie możliwości testowania pojazdów w każdej fazie ich rozwoju. Tor wysokich prędkości – jedyny taki na świecie, mierzący 12,6 km długości – został skonstruowany z myślą o testowaniu samochodów w ekstremalnych warunkach oraz usprawnieniu procesów rozwojowych.

W połowie lipca z sukcesem zakończył się remont ośrodka. Do przeprowadzonych ulepszeń należy montaż innowacyjnego systemu barier ochronnych, opracowany przez Porsche Engineering specjalnie na potrzeby testów przy wysokich prędkościach na Nardò. Prace obejmowały także całkowitą renowację sekcji dynamicznej jazdy o powierzchni 106 tys. m kw.

 

Przeczytaj również