Jest to najbliższe świętemu miastu Mekka miejsce, gdzie mogą przebywać wyznawcy innych religii poza islamem, ponieważ najświętsze miasto muzułmańskie jest zamknięte dla innowierców. Nadmorskie położenie miasta nieco je ochładza i łagodzi pustynny klimat. W Jeddah ma również powstać najwyższy budynek na świecie Jeddah Tower, który sięgać będzie 1000 metrów.
Pierwszy etap obejmuje łącznie 752 km, a zawodnicy zakończą dzień w Al Wajh, które leży na wybrzeżu Morza Czerwonego i jednym z największych miast regionu Tabuk. Etapy specjalne, na podstawie których tworzone są ogólne klasyfikacje, stanowią 319 km trasy w dniu inauguracji.
Mimo, że to sam początek rajdu, to na pewno nie spaceru po parku. Odcinek zawiera wszystkie składowe Dakaru: szybkie i kręte wydmy, a także liczne kamienie i głazy.
Przy całej tej różnorodności tego mini-Dakaru nie można lekceważyć.
Mapa 1. etapu:
Cała trasa Rajdu Dakar będzie wynosiła aż 7856 km, z czego 5097 km to odcinki specjalne. Wszystko to podzielone na 12 etapów rozgrywanych między 5 a 17 stycznia (z jednym dniem przerwy, który przypada na 11 stycznia w Rijadzie).
Początek rajdu to szczególnie ważny moment rywalizacji. Wszyscy kierowcy będą musieli bowiem znaleźć równowagę między dobrym tempem, a bezpiecznym zameldowaniem się na mecie.
Miasto
Jeddah jest głównym ośrodkiem przemysłowym, handlowym i kulturalnym Arabii Saudyjskiej. W mieście działa m. in. rafineria ropy naftowej, walcowania żelaza, czy huta aluminium. W 2010 roku mieszkało tutaj 3,4 mln mieszkańców, dla których głównym sportem jest piłka nożna.
Siedzibę ma tutaj najstarszy klub sportowy Arabii Saudyjskiej – Al-Ittihad Dżudda założony w 1927, a także powstały 10 lat później Ahli Dżudda. Są to jedne z nie tylko najlepszych drużyn w kraju, ale i na całym kontynencie.
To także najbardziej zróżnicowane miasto w Arabii Saudyjskiej, które uznawane jest za najbardziej liberalne i kosmopolityczne. Boom naftowy z ostatnich 50 lat przyczynił się do napływu kolejnych imigrantów z Europy, Ameryki Północnej i Azji Południowo-Wschodniej.