Czy cywilno-rajdowa Toyota GR Yaris 4x4 jest dopiero przedsmakiem naprawdę odjechanej wersji?

Toyta GR Yaris jeszcze nie została oficjalnie zaprezentowana, a już wzbudza dużo emocji wśród fanów hot hatchy. Okazuje się, że Japończycy rozważają jeszcze bardziej ekstremalną wersję popularnego hatchbacka.

Czy cywilno-rajdowa Toyota GR Yaris 4×4 jest dopiero przedsmakiem naprawdę odjechanej wersji?
Podaj dalej

GR Yaris będzie mieć premierę 10 stycznia 2020 r. na targach Tokyo Auto Show. Jego niezwykłość polega na zastosowaniu w aucie z segmentu B napędu na 4 koła i silnika 1.6 turbo z mocą powyżej 250 KM. Mówi się nawet, że 3-cylindrowa jednostka ma spore zapasy i tunerzy w bezpieczny sposób będą mogli wykrzesać z niej nawet 300 KM mocy i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Niedawno na portugalskim torze Estoril, Toyota zorganizowała jazdy testowe prototypem GR Yaris, na który zaproszone kilka znanych redakcji. Australijski portal Car Sales wypytał przy tej okazji głównego inżyniera tego projektu o to, czy Toyota przewiduje budowę jeszcze mocniejszej wersji o oznaczeniu GRMN. – W przyszłości, być może tak – odparł Naohiko Saito.

Podobno GR Yaris ma zweryfikować jak rynek przyjmie tak ekstremalnego hot hatcha. W produkcyjnej wersji zastosowano kilka kuracji odchudzających. Ze względu na koszty zrezygnowano z karbonowego nadwozia, ale bagażnik wraz z klapą oraz drzwi boczne zrobiono z lekkiego stopu aluminium. Włókno węglowe wykorzystano jedynie na dachu. Niska masa, duża moc i napęd 4×4 mają w założeniu zrobić furorę, ponieważ zwłaszcza, jeśli chodzi o napęd GR Yaris nie będzie mieć rywala.

W przypadku komercyjnego sukcesu można się spodziewać, że GRMN będzie wersją limitowaną, z jeszcze większą mocą. Charakterystyką być może jeszcze bardziej zbliży się do wyczynowej Toyoty Yaris R5 – klienckiej rajdówki, która dopiero ma powstać.

Cały projekt sportowego Yarisa to realizacja ambicji prezesa marki, Akio Toyody – wielkiego fana rajdów samochodowych. Na fali sukcesów Yarisa WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata (w 2018 mistrzostwo producentów, w 2019 mistrzostwo kierowców i pilotów fabrycznej załogi Ott Tanak/Martin Jarveoja) postanowiono zbudować seryjny samochód nawiązujący do tradycji z lat 80′ i 90′. Wówczas wyczynowe konstrukcje grupy B i grupy A uzyskiwały homologację dopiero po wyprodukowaniu odpowiedniej liczby sztuk produkcyjnej wersji pojazdu.

Wyciekły zdjęcia czteronapędowej Toyoty GR Yaris. Zobacz daily WRC bez kamuflażu!

Przeczytaj również