Concorde i Porsche 917. Legendy świętują 50. urodziny

Jeden z najwspanialszych samolotów pasażerskich w historii obchodzi w tym roku 50. urodziny, podobnie jak jeden z najwspanialszych samochodów wyścigowych. Zapraszamy do małej podróży w czasie.

Kwiecień 1969 roku był gorącym miesiącem dla fanów technologii. To właśnie wtedy na rynku zadebiutował Harrier Jump Jet (odrzutowiec zdolny do lądowania i startu w pionie). Również wtedy po raz pierwszy wszczepiono człowiekowi sztuczne serce. W NASA malutki model samolotu napędził projekt, który później przerodził się w prom kosmiczny.

To dość niecodzienne, że era promów kosmicznych „wielokrotnego użytku” nie zdała egzaminu dojrzałości, a cała generacja technologicznego rozwoju została stracona. Jeszcze ciężej uwierzyć jest w fakt, że brytyjski Concorde po raz pierwszy wzniósł się w powietrze dokładnie 50 lat temu, a od 16 lat nikt nawet nie zbliżył się do tego, by zbudować tak fantastyczną i budzącą emocje maszynę.

Flota Concorde’ów należąca do British Airways wykonała w trakcie 27 lat służby prawie 50 000 lotów. Liczby w Air France były zapewne podobne. Doszło do wypadku jednego Concorde’a, z niczyjej winy. W świetle tych statystyk porzucenie najszybszej (i jednej z najbezpieczniejszych) maszyn komercyjnych wydaje się nieprawdopodobne.

Porsche 917: pomnik heroizmu

Ze względu na okrągłą rocznicę ktoś w siedzibie Porsche w Reading postanowił postawić obok siebie dopiero co odrestaurowane 917/001 obok pierwszego brytyjskiego Concorde’a. Nieprawdopodobne, jak świeżo wyglądają obie maszyny, prawda?

Zarówno Porsche, jak i Concorde, działały za pomocą przewodów i kabli. Mogły pochwalić się aktywną aerodynamiką i były niedoścignione w porównaniu do swojej konkurencji.

Dzielą te niecodzienne piękno, które nie pochodzi ze studia designerskiego i deski kreślarskiej. Ono pochodzi z pogoni za aerodynamiczną perfekcją.

Porsche 917 zadebiutowało podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 1969 r. Kultowy samochód wyścigowy został wtedy pokazany światu. Teraz, 50 lat później, Porsche świętuje tę rocznicę, przywracając pierwszy wyprodukowany 917 z numerem 001, do jego oryginalnej postaci.

Samochód powstał z myślą o pierwszym zwycięstwie w wyścigu Le Mans. Pierwsze triumfy miał miejsce już w 1970 i 1971 roku, rozpoczynając serię 19 zwycięstw w trakcie kolejnych 47 lat. Pierwsze modele 917-ek były jednak bardzo trudne w prowadzeniu i dopiero bardzo zaawansowane testy i rozwój aerodynamiki uczyniły go zwycięskim samochodem wyścigowym.

<

Concorde i Porsche 917. Legendy świętują 50. urodziny

Kwiecień 1969 roku był gorącym miesiącem dla fanów technologii. To właśnie wtedy na rynku zadebiutował Harrier Jump Jet (odrzutowiec zdolny do lądowania i startu w pionie). Również wtedy po raz pierwszy wszczepiono człowiekowi sztuczne serce. W NASA malutki model samolotu napędził projekt, który później przerodził się w prom kosmiczny.

To dość niecodzienne, że era promów kosmicznych „wielokrotnego użytku” nie zdała egzaminu dojrzałości, a cała generacja technologicznego rozwoju została stracona. Jeszcze ciężej uwierzyć jest w fakt, że brytyjski Concorde po raz pierwszy wzniósł się w powietrze dokładnie 50 lat temu, a od 16 lat nikt nawet nie zbliżył się do tego, by zbudować tak fantastyczną i budzącą emocje maszynę.

Flota Concorde’ów należąca do British Airways wykonała w trakcie 27 lat służby prawie 50 000 lotów. Liczby w Air France były zapewne podobne. Doszło do wypadku jednego Concorde’a, z niczyjej winy. W świetle tych statystyk porzucenie najszybszej (i jednej z najbezpieczniejszych) maszyn komercyjnych wydaje się nieprawdopodobne.

Porsche 917: pomnik heroizmu

Ze względu na okrągłą rocznicę ktoś w siedzibie Porsche w Reading postanowił postawić obok siebie dopiero co odrestaurowane 917/001 obok pierwszego brytyjskiego Concorde’a. Nieprawdopodobne, jak świeżo wyglądają obie maszyny, prawda?

Zarówno Porsche, jak i Concorde, działały za pomocą przewodów i kabli. Mogły pochwalić się aktywną aerodynamiką i były niedoścignione w porównaniu do swojej konkurencji.

Dzielą te niecodzienne piękno, które nie pochodzi ze studia designerskiego i deski kreślarskiej. Ono pochodzi z pogoni za aerodynamiczną perfekcją.

Porsche 917 zadebiutowało podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 1969 r. Kultowy samochód wyścigowy został wtedy pokazany światu. Teraz, 50 lat później, Porsche świętuje tę rocznicę, przywracając pierwszy wyprodukowany 917 z numerem 001, do jego oryginalnej postaci.

Samochód powstał z myślą o pierwszym zwycięstwie w wyścigu Le Mans. Pierwsze triumfy miał miejsce już w 1970 i 1971 roku, rozpoczynając serię 19 zwycięstw w trakcie kolejnych 47 lat. Pierwsze modele 917-ek były jednak bardzo trudne w prowadzeniu i dopiero bardzo zaawansowane testy i rozwój aerodynamiki uczyniły go zwycięskim samochodem wyścigowym.

Przeczytaj również