Badania, kontrole i opaski ratujące życie - czyli przygotowania do Rajdu Dakar oczami pilota Szymona Gospodarczyka

Wyjazd na pierwszy odcinek specjalny Rajdu Dakar to najbardziej wyczekiwany moment w tej kultowej imprezie. Rozpoczęcie zawodów poprzedza jednak seria formalności, które wypełnić muszą wszyscy uczestnicy rajdu.

Badania, kontrole i opaski ratujące życie – czyli przygotowania do Rajdu Dakar oczami pilota Szymona Gospodarczyka
Podaj dalej

Odbiór administracyjny, badanie kontrolne, oficjalny briefing, czy ceremonia startu – to tylko część z obowiązków, jakich dopełnić przed pojawieniem się na starcie pierwszego etapu muszą zawodnicy Rajdu Dakar. 

W sobotę w Arabii Saudyjskiej zaplanowano ceremonię startu, gdzie załogi prezentują swoje maszyny. A jak wyglądały poprzednie dni? Tym na swoim Facebooku podzielił się Szymon Gospodarczyk. Doświadczony pilot i aktualny rajdowy mistrz Polski w tym roku dosiądzie dakarowej ciężarowki.

https://www.facebook.com/2196182957265414/photos/a.2196831520533891/2488367611380279/?type=3&theater

– Piątek to oprócz testów trochę „formalności” – czytamy. – Czyli odbiór administracyjny, badanie kontrolne i oficjalny briefing przed rajdem. Na odbiorze administracyjnym zawodnicy meldują się z paszportami, a następnie każdy musi przejść przez 15 stanowisk i na każdym zdobyć odpowiednią pieczątkę na specjalnej karcie. Na każdym stanowisku udzielamy informacji na temat stanu zdrowia, ubezpieczenia, okazujemy licencję i prawo jazdy, wizę, robimy zdjęcie. Mamy też szkolenie z obsługi przyrządów do nawigacji – opowiada szczegółowo Gospodarczyk. 

Najważniejsze są oczywiście procedury dotyczące zdrowia i życia zawodników. Każdy z nich otrzymuje specjalną opaskę, na której zapisane są kluczowe dane: grupa krwi, dane kontaktowe w razie wypadku, adres, numer startowy itp. 

Rajd Dakar 2020: Odyseja pustynna w kolebce Beduinów. To coś więcej niż nowe terytorium

W piątek odbywa się również szkolenie medyczne. Załogi dowiadują się co robić przy hipotermii albo przegrzaniu – hipertermii, lub przy ugryzieniu węża czy skorpiona. 

Następnie udajemy się na badanie ciężarówki. Tam kontrolerzy sprawdzają między innymi apteczki, zestaw ratunkowy, flary, folię NRC itp. W autach plombowane są skoki amortyzatora oraz turbiny. Mamy też kontrolę kasków i całego ubioru (kombinezony, buty, bielizna ognioodporna). Wieczorny briefing to film o historii Rajdu Dakar, omówienie nowości w regulaminie i odprawa przed pierwszym niedzielnym odcinkiem specjalnym – zakończył Gospodarczyk. 

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2488489074701466&id=2196182957265414&__xts__[0]=68.ARD9c3gjAG0ghPAj6ZhRRjhgofDES7i3eVOhFwAo57gvQufsaZH3-stfV4VXpucNSWsTYzs9HpPOYJMRMiOPutlgB4y1Vd9NyQSjXbWPw6fmo1vhi4SfTxt5TE_aTTl4usa8gToDP3n7dD9ajwY7hFX8_Zn1iwD2Rm-d592gZi6QAKtcIx_rNFumYadOpc5DMLAc_PYrF8gWfRgz9UCdJ_l67gp-yduGfydostx1Ns5Iupn8-GLrkccUYYEFXn0xWLDXRlW6yNYnmnDMlzKDyEa3OeAT5vK037YfxZ4uguwLSOkNzNTWweQwubwGLGpLWPqCepJlLc4TyGJMJ6M8QG5huU9z&__tn__=-R

Przeczytaj również