To właśnie tutaj, po raz pierwszy w 1905 roku Laurin i Klement zabłysnęli pasją do motoryzacji konstruując pierwszy pojazd. Aż do lat 40. aż 100% produkcji znajdowało się właśnie w Mladej Bolesław. Wtedy też fabryka rozrosła się do swoich kolejnych siedzib w Kwasinach i Vrchlabi.
Mlada Bolesław to jednak nie tylko centrum produkcyjne Skody, ale także siedziba „Technical Development”, gdzie opracowywane są wszystkie najnowsze technologie dla wielu marek z koncernu VW. To tu powstają pierwsze rysunki i prototypy, które następnie wprowadzane są na rynek.
Obecnie w fabryce Skody powstają modele Fabia, Rapid i Octavia. Swoje fabryki czeski producent ma także w Indiach, Chinach, Słowacji i w Rosji.
Jednym z ciekawszych miejsc znajdujących się po przeciwnej stronie autostrady jest wybudowane w 2013 roku Skoda Engine Center, w którym znajduje się 15 specjalnych komór do testowania silników. Jedna z nich przeznaczona jest specjalnie dla motorsportu i znajduje się tuż obok tych przeznaczonych dla samochodów drogowych.
– To oczywiste, że ofensywa sprzedażowa wymaga od nas inwestycji we wszystkich dziedzinach – mówił Winfried Vahland. – Szczególnie w departamencie technicznym. Nasz rozwój jest kluczowym czynnikiem w osiągnięciu sukcesu. Przy okazji, pozwala to nam na umocnienie technologicznych kompetencji wśród całej grupy Volkswagena.
Co ciekawe, na 40 000 ludzi mieszkających w Mladej Bolesław, aż 25 000 z nich jest zatrudnionych lub w jakiś sposób współpracuje ze Skodą. Miasto ma swoje kluby piłkarskie i hokejowe, które niemal w całości wspierane są przez czeskiego producenta.
To właśnie obok Skoda Engine Center w roku 2018 powstanie nowa siedziba Skoda Motorsport.
Tagi: Mlada Bolesław, Skoda