Spis treści:
- Dacia – punkty zwrotne w historii
- Duster – nowy król
- Dlaczego Polacy się na niego rzucili?
- Aktualne ceny
SUV, który na zawsze zmienił polski rynek
Historia marki Dacia w kontekście produkcji samochodów sięga 1966 roku. Niektórzy początki firmy datują na 1943 rok – jednak wówczas nie chodziło o samochody, a o silniki do samolotów. Punkt zwrotny nastąpił w roku 1999, kiedy to markę przejęło Renault. Wówczas znaczenie rumuńskiego producenta znacznie wzrosło. Miały powstawać tam samochody z przeznaczeniem przede wszystkim na rynek Europy Środkowej i Wschodniej. Kolejny istotny moment to rok 2010 – wówczas rozpoczęła się produkcja SUV-a, który wkrótce stał się fenomenem.

Dacia Duster to SUV segmentu C, a więc przedstawiciel najbardziej popularnej gałęzi rynku. W zależności od wersji, samochód miał silniki o pojemności od 1.2 do 1.6 i moc w okolicach 100 koni mechanicznych. Pojawiła się wersja z napędem na przednią oś, ale również takie z napędem na cztery koła. Jednostki te cieszyły się bardzo dobrymi opiniami – z jednej strony moc nadal była na akceptowalnym poziomie, z drugiej spalanie krążyło w okolicach 6, czasami nawet 5 litrów. Oprócz tego, że samochód był niezwykle praktyczny i funkcjonalny… był też tani. A to w naszej części Europy przyniosło mu wręcz spektakularny sukces.
Musiało się udać
Pojawienie się Dacii Duster na rynku kompletnie zmieniło zasady gry. Stosunek ceny do jakości w przypadku rumuńskiego SUV-a sprawił, że ludzie wręcz masowo zaczęli wykupywać kolejne sztuki z salonów. W 2017 roku zaprezentowano generację drugą, w 2023 roku trzecią. Duster nabrał zupełnie nowych kształtów – to piękny, nowoczesny SUV, który w tym względzie niczym nie odstaje od konkurencji. Nadal jest niezwykle praktyczny, o wiele lepiej wyposażony i dostępny z napędem na cztery koła. W najmocniejszej wersji hybrydowej generuje 140 koni mechanicznych mocy… przy spalaniu rzędu 5 litrów na 100 kilometrów. Przede wszystkim – Duster nadal pozostaje opcją budżetową.

Ceny nowej Dacii Duster startują w tym momencie od 97 600 zł. Wszystko, co poniżej 100 tysięcy złotych, zasługuje w tym segmencie na słowa uznania. Jeśli ktoś szuka wśród egzemplarzy używanych, z całą pewnością znajdzie coś dla siebie. Jeśli Duster już na samym wstępie był tani, dzisiaj jego ceny są tym bardziej atrakcyjne. Pierwszą generację jesteśmy w stanie znaleźć już w okolicach 15 tysięcy złotych. Jeśli natomiast chodzi o drugą (od 2017 roku), szeroki wybór rozpoczyna się w okolicach 30 tysięcy.
Zdjęcia: Dacia Media Website