Kultowe BMW M5 w niższej cenie. Pod maską ma 5-litrowe V10 o mocy 507 koni mechanicznych

O takich samochodach marzą masy. Każde BMW z symbolem M w nazwie to pokaz najwyższych osiągów i najnowszych technologii. To rzucenie wyzwania, prowokacja, pytanie skierowane do konkurencji: czy ty też tak potrafisz? Wydaje się, że zakup takiego auta to ogromny koszt i większość osób nie jest w stanie sobie na to pozwolić. W teorii to prawda – chyba, że dobrze poszukamy na rynku aut używanych.

BMW M5 E60 E61 E28 silnik moc Formuła 1 F1 V10 benzyna M Power opinie oceny cena ceny
Podaj dalej

Spis treści:

  • BMW M5 – historia
  • E60 – taniej nie kupisz
  • Silnik z Formuły 1
  • Aktualne ceny czyli… szok!

To BMW jest marzeniem wielu osób

Na początek krótki rys historyczny. W 1972 roku na rynek trafiło pierwsze BMW serii 5, które uzyskało kod fabryczny E12. Najmocniejszy silnik miał wówczas oznaczenie MLE i generował 237 koni mechanicznych mocy. W 1981 roku zadebiutowała druga generacja sedana klasy E, która miała kod E28. I tutaj przechodzimy do sedna, bowiem w lutym 1984 roku zaprezentowano opartą o E28 wersję M5 – pierwszą w historii tego modelu. Samochód miał wówczas rzędowy silnik o pojemności 3,5 litra i mocy 286 koni mechanicznych. To jednak prawdziwy klasyk – dziś bardzo trudny do znalezienia. A jeśli już się trafi, to może kosztować nawet przeszło 400 tysięcy złotych.

BMW M5 E60 E61 E28 silnik moc Formuła 1 F1 V10 benzyna M Power opinie oceny cena ceny
fot. BMW Group

Przenieśmy się bardzo szybko do 2003 roku. Na rynku pojawia się kolejna generacja Serii 5, oznaczona kodem E60 dla sedana i E61 dla kombi. W 2005 roku pojawiła się jego sportowa wersja, czyli M5. Na przestrzeni kilku lat wyprodukowano nieco ponad 20 tysięcy egzemplarzy. Samochód został wyposażony w bardzo ładny pakiet wizualny. Mowa tutaj m.in. o spojlerach, innych zderzakach ale i nawet lusterkach. Jasne – nowe M5 prezentowało się świetnie… ale przecież nie o wygląd tutaj chodzi. Dla wielu o wiele bardziej liczyło się to, co pod maską.

Motoryzacyjna poezja

A pod maską… znajdował się silnik BMW M-Power – to benzynowe V10 o pojemności 5 litrów. To jednostka, która była oparta bezpośrednio o silnik z Formuły 1, która seryjnie wygrywała nagrody w różnych kategoriach. 5-litrowe V10 o mocy 507 koni mechanicznych i 520 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało tutaj 4,7 sekundy. Natomiast do 160 km/h – niecałe 10 sekund. Do tego kapitalny napęd na tylną oś, wzmocniona karoseria, świetne hamulce, 7-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Getrag. Nowe M5 stało się jednym z najszybszych seryjnie produkowanych sedanów na świecie.

BMW M5 E60 E61 E28 silnik moc Formuła 1 F1 V10 benzyna M Power opinie oceny cena ceny
fot. BMW Group

Kosmiczny silnik oparty o ten z bolidu F1, kapitalny układ jezdny, wygląd, napęd… a do tego bezawaryjność i bardzo wysokie oceny kierowców. Ktoś powie: no tak, pozostaje tylko pomarzyć. Jednak czy aby na pewno zakup takiego auta znajduje się dziś wyłącznie w sferze marzeń? Absolutnie nie! Okazuje się, że dziś jesteśmy w stanie kupić BMW M5 E60 już w okolicach 110 tysięcy złotych. Wybór w Polsce jest całkiem szeroki i ceny wydają się naprawdę atrakcyjne. Oczywiście jak na samochód, o którym tutaj mówimy.

Zdjęcia: BMW Group

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również