O tym jak duży jest rynek niemiecki niech świadczy fakt, że w Polsce w maju zarejestrowano 51 938 nowych samochodów osobowych i dostawczych (DMC do 3,5 t). W tym samym czasie za naszą zachodnią granicą ta liczba wyniosła 239 297 szt. To o 1,4 proc. więcej niż w maju 2024 r., a po 5 miesiącach liczba rejestracji wynosi już 1 146 596 szt.
Sprzedaż Fiata Ducato w Niemczech jest wyższa niż Toyoty Corolli w Polsce
W zeszłym miesiącu w Niemczech najlepiej sprzedawały się Volkswageny (50 048 szt.). Przede wszystkim kompaktowy Golf (7 495 szt.) oraz SUV-y T-Roc (6 801 szt.) i Tiguan (5 023 szt.).
Jednak ciekawostką dla Polaków może być to, że za czwartym Audi A6 (4 442 szt.) sklasyfikowano… Fiata Ducato (4 024 szt.). Tegoroczna sprzedaż tego modelu wynosi już 15 626 szt., czyli więcej niż bestsellerowej Toyoty Corolli w Polsce (9 412 szt.).

Ten lekki dostawczak wyprzedził w majowym rankingu m.in. BMW X1 (3 872 szt.), Skodę Octavię (3 652 szt.) czy Volkswagena Passata (3 552 szt.). W dziesiątce za Oplem Corsą (3 245 szt.) sklasyfikowano adekwatnego rywala Fiata Ducato, czyli Volkswagena Transportera (3 222 szt.).
Jak to możliwe, że dostawczaki są tam tak wysoko?
Zjawiska na rynku sprzedaży nigdy nie są dziełem przypadku. Jakie jest zatem wyjaśnienie tego wyjątkowego popytu na Fiata Ducato i inne, lekkie samochody dostawcze? To nie tylko polityka flotowa firm, bo wielu Niemców takiego rodzaju pojazdy kupuje dla siebie prywatnie. Niemcy to bowiem największy rynek kamperów w Europie.
Z najnowszych danych KBA wynika, że do kwietnia 2025 r. niemieckich park kamperów przekroczył milion egzemplarzy (1 002 562 szt.). Wiecie którego dostawczaka najczęściej Niemcy przerabiają na kampera? Tak, właśnie Fiata Ducato. Ten model odpowiada aż za 42,6 proc. (427 590 szt.) wszystkich kamperów w Niemczech.

Drugi pod tym względem VW Transporter ma takich rejestracji 135 544 szt. (13,5 proc. parku). W czołówce są też Citroen Jumper (85 785 szt.), Ford Transit / Tourneo (61 903 szt.) i Mercedes Sprinter (55 771 szt.).
Emeryci sięgają głównie po diesle
Przytłaczającą większość (97,4 proc.) stanowią oczywiście kampery z silnikami Diesla (976 769 szt.). Rzadziej są to benzyniaki (22 809 szt.). Niektórzy (2 553 szt.) montują do nich instalacje LPG. Są też pierwsi chętni na napęd elektryczny (160 szt.), pełną hybrydę (104 szt.) czy hybrydę plug-in (38 szt.).

A kto najczęściej decyduje się na przebudowanie auta dostawczego na kampera w Niemczech? To głównie emeryci lub ci, którzy mają ją na wyciągnięcie ręki. Niemal 32 proc. (31,8 proc.) posiadaczy ma od 60 do 69 lat. Jednak kampery są też w posiadaniu 50-latków (50-59), którzy stanowią 26,4 proc. Im młodszy wiek, tym udział spada, bo grupa 40-49 jest już dwukrotnie mniejsza (13,2 proc.).