W których województwach najszybciej rosną chińskie MG i Jaecoo?
Instytut Samar zanalizował, które marki najwięcej zyskały i straciły w pierwszym kwartale 2025 r. W porównaniu do pierwszych trzech miesięcy zeszłego roku mocno rzuca się w oczy silna ekspansja producentów z Chin (sumarycznie +697,6 proc.). Imponuje zwłaszcza rozkręcone już MG, które zadomowiło się już Top 15 polskiego rynku aut osobowych. Marka koncernu SAIC zyskała najwięcej w aż 5 województwach. Najwięcej w zachodniopomorskim, bo aż 4,31 p.p. Jednak MG miało też najlepszą dynamikę wzrostu na całej ścianie wschodniej. Chodzi o woj. podkarpackie, lubelskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie.

Natomiast będące już w Top 25 naszego rynku, Jaecoo (z którym niemal równo idzie siostrzana Omoda) miało największe wzrosty w woj. lubuskim (+2,57 p.p.). Ciekawostką jest fakt, że w woj. łódzkim najlepszą poprawę względem pierwszego kwartału 2024 r. zanotował Nissan. Japońska marka była sensacją marca. Natomiast w świętokrzyskim i małopolskim najszybciej urosła japońska marka premium, czyli Lexus. W woj. pomorskim największy wzrost odnotowano Skodzie. Natomiast w reszcie 6 województw największą różnicę na plus zauważono w przypadku Volkswagena (najbardziej w Opolskiem +4,23 p.p.).

Najwięksi ustępują najwięcej
Z kolei największy spadek udziału w rynku licząc pierwszy kwartał rok do roku zanotowali najwięksi gracze. Najwięcej pola musiała oddać Toyota, której ubyło w aż 12 województwach. Najbardziej w świętokrzyskim, bo o -9,54 p.p. (choć część udziałów zostało w rodzinie, bo Lexus to część koncernu Toyoty). Jednak nie wszędzie było tak źle, bo na przykład spadek udziału w kujawsko-pomorskim wyniósł tylko -1,82 p.p. (a i tak był najwyższy).

O ile Skoda zyskała najwięcej punktów procentowych w Pomorskiem, tak miała największy zjazd w aż 4 regionach. Chodzi nie tylko o województwa, gdzie uwaga mocno przerzuca się na chińskie marki (lubuskie, lubelskie). Największe straty kwartalne odnotowano też w Łódzkiem i Opolskiem. W tym ostatnim Skoda straciła najwięcej, bo -3,27 p.p., ale klientów mógł przejąć głównie będący w tej samej grupie VW (zyskał tam najwięcej: 4,23 p.p.).