Po najświeższe dane dotyczące sprzedaży aut osobowych, wywodzących się z Państwa Środka zajrzałem do nowego raportu Instytutu Samar. Wynika z niego, że od stycznia do marca przybyło w naszym kraju 7 075 nowych, chińskich samochodów. Z tego aż 2 862 w samym marcu, w którym ta grupa pojazdów osiągnęła rekordowy udział na poziomie 5,4 proc. Kwartalnie widać poprawę o blisko 700 proc. (697,6 proc.).

MG, Omoda i Jaecoo to już nie są anonimowe marki w Polsce
Oczywiście nie są to jeszcze wolumeny na poziomie Toyoty, Skody czy Volkswagena. Jednak poszczególne marki śmiało już można zaliczyć do czołówki. W rankingu chińskich marek według Samaru prowadzi MG. 3 049 rejestracji w pierwszym kwartale to 15 rezultat w skali całego polskiego rynku osobówek. Chińska marka z brytyjskimi korzeniami w pierwszych trzech miesiącach była lepsza m.in. od Peugeota (3 011), Cupry (2 871) czy Opla (2 801). Hitami marki są zwłaszcza SUV-y: HS oraz ZS.

Na chińskim podium pozostałe dwie lokaty zajmują Jaecoo (1 202 szt.) i Omoda (1 193). Brandy koncernu Chery po pierwszym kwartale są już na 24 i 25 miejscu w ogólnym rankingu marek. Uzyskały sprzedaż niemal na poziomie SEAT-a (1 245 szt.) i wyraźnie wyprzedziły Porsche (974). Co ciekawe obie marki wykręcają takie wyniki z zaledwie jednym modelem. Bestsellerem wicelidera jest Jaecoo 7 (ostatnio wzbogacone o wersję Super Hybrid). Natomiast hitem Omody jest spalinowa Omoda 5.

Kolejni rosną w dynamicznym tempie
Pozostałe chińskie marki nie mają jeszcze powyżej tysiąca rejestracji, ale ich wyniki są godne odnotowania. Czwarty BAIC rok temu o tej porze miał 122 rejestracji. Teraz jest ich już 856 (+601,65 proc.), czym wyprzedza Mini (701) i Jeepa (698), a dogania Teslę (899) i SsangYonga/KGM (898). Z kolei popularny już w Europie Zachodniej BYD kończy kwartał przekraczając próg pół tysiąca rejestracji (531). Tej marki na polskim rynku rok temu jeszcze nie było. Poprawę z 2 do 154 rejestracji w kwartale zaliczył też Forthing. Sensacyjna oferta abonamentu za 189 zł miesięcznie sprawiła, że nowy na rynku Leapmotor od razu zyskał 56 rejestracji.

Rejestracje pozostałych marek są raczej śladowe. Część to realne zakupy, a część to samochody demonstracyjne. DFSK ma bowiem 13 rejestracji, a jeszcze przed startem sprzedaż Xpeng ma ich już 10. Pod brandem Dongfeng i Skywell zarejestrowano od stycznia do marca po 3 egzemplarze. Natomiast planujący dopiero uruchomić sprzedać JAC ma już 2 rejestracje. Polskie urzędy wydały też po jednym dowodzie rejestracyjnym dla jeszcze słabo kojarzonych marek jak SWM, Zeekr czy Vohah.
