Dacia wyprzedza Renault, ale Francuzi depczą jej po piętach
Rumuńska marka ma wiele powodów do zadowolenia. Wciąż udaje jej się wygrać z Renault w bitwie na sprzedażowe słupki. W zasadzie wszyscy już przyzwyczailiśmy się do tego, że Dacia ma sporą przewagę nad rywalami. Nie jest jednak tajemnicą, że także spadki sprzedaży to ostatnio domena wielu europejskich marek.
Dacia weszła w 2025 rok ze spadkiem sprzedaży o kilka procent. To m.in. efekt zmniejszenia sprzedaży samochodów Dacii w Rumunii i kilku głównych rynkach. Dodatkowo na wyniki miało wpływ wejście w życie nowych przepisów o emisji spalin. Tej ostatniej kwestii wszyscy producenci muszą teraz poświęcić wiele uwagi.
Dacia, wyprzedzając Renault w styczniu, odnotowała 6% spadek sprzedaży w relacji do stycznia 2024, sprzedając 46 150 samochodów w UE. Sprzedaż w całej Europie oraz Wielkiej Brytanii wyniósł 49 000 pojazdów. Tu również mamy do czynienia ze spadkiem, ale na poziomie 5,2%.
Według danych ACEA, podczas gdy rynek jako całość spadł jedynie o 2,6%, Dacia odnotowała większy spadek niż niektórzy jej rywale. Obecny udział w rynku rumuńskiej marki wynosi 4,9% (mniej o 0,2 punktu).
Dacia Duster jest tym modelem, który przynosi wiele radości rumuńskiej marce. To dzięki sprzedaży tego modelu marka prawie nie odczuła spadku sprzedaży Sandero. Topowy SUV Dacii w styczniu 2025 w porównaniu do stycznia 2024 odnotował 6,4%, wzrost. W adekwatnym okresie Sandero spadło o 11%, notując spadek sprzedaży o blisko 3 000 sztuk.

Sandero ze spadkiem Duster ze wzrostem, ale zwycięzcą jest SAIC ze swoim MG
Depczące po piętach Dacii Renault cieszy się wzrostem o 18,1% w Europie i 18,9% w samej UE. Faktem jest, że Francuzi mają znacznie bogatszą ofertę uwzględniającą także pojazdy użytkowe.
Kiedy Dacia cieszy się z faktu, że udało jej się po kolejny pobić w Europie Renault, oczy wszystkich zwrócone są na markę chińskiego giganta SAIC ze wzrostem o 36,8%. Importujący do Europy markę MG może się cieszyć z udziału w rynku na poziomie 2,3%. Takiego wyniku mogą jej pozazdrościć uznane w Europie marki tj. Honda, Mitsubishi, Land Rover czy Jaguar. Byłe brytyjskie MG zbliża się już wolumenem sprzedaży 23 000 pojazdów do wyników Nissana i Volvo.
W statystykach ACEA nie sposób pominąć także wyników Grupy VW, która odnotowała wzrost o 5,3% ( 268 409 sprzedanych samochodów). Jeśli chodzi o konkretne marki, to Skoda, Audi, SEAT i Porsche odnotowały spadki sprzedaży. To odwrotnie do marek luksusowych koncernu i samego Volkswagena.
Konkurencyjny Stellantis odnotował spadek o 16% (154 079 sztuk). Jeśli chodzi o marki, to jedynie Alfa Romeo ma powody do zadowolenia. Wszystkie pozostałe marki odnotowały dwucyfrowe spadki. Spadki sprzedaży odnotowały także inne europejskie marki tj. Hyundai, Kia, Toyota, BMW, czy Mercedes. CZYTAJ TAKŻE: Nowy inteligentny chiński SUV ma już datę zagranicznego debiutu. Otrzyma nazwę MG IM6