Dacia Duster to jeden z bestsellerów firmy
![SUV Dacia Duster 3](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2024%2F11%2FSUV-Dacia-Duster-3-jpg.webp)
SUV nowej generacji spotkał się z bardzo dobrym odbiorem w całej Europie. W wielu krajach, w tym w Polsce, otrzymał nawet tytuł samochodu roku. Jednakże, obecnie nikt nie będzie w stanie go kupić ani odebrać od dealerów.
Dacia zaliczyła w zeszłym roku świetne wyniki sprzedażowe. Niekwestionowanym królem sprzedaży był model Sandero, który trafił do 268 101 nowych klientów. To stanowi 14-procentowy wzrost rok do roku. Rumuński hatchback zajął 1. miejsce w klasyfikacji nowych rejestracji w Europie, mimo iż występuje tylko z silnikiem spalinowym.
Bardzo dobrze sprzedawał się także nowy Duster, który zaliczył 175 213 nowych rejestracji. Także SUV zanotował wzrost, choć o 1 punkt procentowy mniejszy niż Sandero. Również tutaj królowała jednostka spalinowa. Hybrydowa wersja Dustera odpowiadała tylko za 14% wszystkich sprzedanych egzemplarzy samochodu.
![Dacia Duster](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2025%2F01%2FDacia-Duster-jpg.webp)
Sprzedaż Dustera otrzyma duży cios
Nowa generacja Dustera od samego początku notuje więc bardzo dobre wyniki. Teraz jednak Dacia będzie musiała na chwilę zatrzymać licznik sprzedanych samochodów. Dziennikarze z holenderskiego portalu Auto Week informują, że sprzedaż Dustera została wstrzymana w całej Europie. Informację tę potwierdzili już importerzy marki z kilku innych krajów.
Wszystko za sprawą systemu ABS, który może być wadliwy i prowadzić do awarii funkcji hamowania. Samochód może nieoczekiwania blokować koła za pomocą ostrego hamowania, co zwiększa ryzyko wypadku. System ten jest obowiązkowym elementem wyposażenia samochodów w Unii Europejskiej od 2024 roku. Bez funkcjonalnego systemu, nie można sprzedać samochodu.
Rzecznik belgijskiej Dacii, Karla Schuybroek powiedziała, że odpowiedzialni za ten problem są zewnętrzni dostawcy. Dacia nie wytwarza samodzielnie systemów ABS. Tym samym drogi prowadzą do firm Continental lub Bosch. To jednak sprawia, że usunięcie usterki będzie dużo trudniejsze. Rumuńska firma będzie musiała teraz przetestować systemy, znaleźć wadę i wymyślić lekarstwo.
![SUV Dacia Duster 3](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2024%2F11%2FDacia-Duster-kierownica-jpg.webp)
Właścicieli czeka akcja serwisowa?
Ze wszystkich powyższych powodów usunięcie „awarii” nie będzie możliwe w przeciągu kilku dni. Dacia będzie musiała także przeprowadzić akcję serwisową – wszystkie SUV-y na rynek europejski są bowiem produkowane w tej samej fabryce. Na chwilę obecną nie mamy jednak dokładnych informacji, w ilu egzemplarzach zarejestrowanych na terenie Polski może znajdować się usterka.