Pierwsze jazdy nowym Volvo XC90
Nowe Volvo XC90 bez wątpienia było jedną z najgłośniejszych premier zeszłego roku. Dlatego też gdy na naszej skrzynce mailowej pojawiło się zaproszenie na jazdy testowe tymże właśnie samochodem, w redakcji musieliśmy przystąpić do twardych negocjacji, komu przypadnie w udziale ten zaszczyt.
XC90 to największy i najbardziej praktyczny SUV w gamie modelowej Volvo. Co więcej, już w standardzie wyposażone jest w opcję 7-miejscową. Zmiany w najnowszej odsłonie obejmują m. in. zmieniony wygląd przodu, całkowicie nowy system multimediów, jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i wiele, wiele więcej.
Głównymi rywalami Volvo XC90 na tym konkurencyjnym rynku będą m. in. Audi Q7 oraz BMW X7. Ale czy szwedzki flagowiec utrzyma swoją wysoką pozycję w tym segmencie? Na pewno ma do tego wszystkie niezbędne atuty.
Układ napędowy w nowym Volvo XC90
Podstawowe Volvo XC90 oznaczone jako B5 skrywa pod maską 250-konną benzynę bez wspomagania elektrycznego. W tej wersji otrzymujemy już napęd na wszystkie cztery koła i automatyczną skrzynię biegów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,7 sekundy i wydaje się być bardzo przystępne, osiągane bez większego trudu.
Drugą dostępną kombinacją jest hybryda plug-in oznaczona jako T8. Mieszanka silników benzynowego i elektrycznego jest już naprawdę szybka, bo przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 5,4 sekundy. W tej wersji SUV-em przejedziemy do 70 kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym.
Wszystkie XC90 wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów. Zarówno przy delikatnym, jak i mocniejszym przyspieszaniu, zmiany biegów są precyzyjne i delikatne. Skrzynia jest także całkiem responsywna i nawet na wymagających drogach włoskich Alp nie dochodziło do zgrzytów na linii kierowca – skrzynia.
Zawieszenie i komfort
W standardowym wyposażeniu „Core” zawieszenie jest bardzo dobrze zbalansowane. Jednakże, w testowanych przez nas egzemplarzach mogliśmy sprawdzić zawieszenie pneumatyczne, które dostępne jest w środkowej wersji „Plus” oraz topowej „Ultra”. Daje ono wrażenie jeszcze gładszej i relaksacyjnej jazdy.
Kierowanie jest wyważone i precyzyjne, a poziomy przyczepności są bardzo dobre. Bez problemu radziliśmy sobie nawet na górskich serpentynach, jednak XC90 preferuje stonowany, delikatny styl jazdy, aniżeli sportową, agresywną jazdę. Ale przecież nikt od niego tego nie oczekuje. Przy szybszych zmianach kierunku nie brakowało jednak mu zwinności.
Jeśli chodzi o wyciszenie, XC90 jest jeszcze lepsze od swojego poprzednika. Ze względu na jazdę tylko na silniku elektrycznym wersja T8 jest zauważalnie cichsza od B5, szczególnie w mieście. Ale nawet przy agresywniejszym przyspieszaniu, silnik spalinowy nigdy nie jest zbyt hałaśliwy. Szum wiatru jest świetnie wytłumiony, podobnie jak hałas pochodzący z drogi.
Wnętrze – pozycja za kierownicą i nowy system multimediów
Jednym z największych highlight’ów w nowym XC90 jest oczywiście zupełnie nowy system informacyjno-rozrywkowy, który jest po prostu świetny. Do jego działania nie można się przyczepić w żadnym stopniu. 11,2-calowy ekran jest zauważalnie większy od poprzedniego 9-calowego. Oprócz samego ekranu, większe są także ikony, co znacznie usprawnia sterowanie. Ale grafika jest dużo ostrzejsza, a ekran bardziej responsywny. Oprogramowanie systemu oparte jest na systemie Google, więc aplikację Google Maps mamy wgraną bezpośrednio do naszego samochodu.
Volvo ma w standardzie regulację elektryczną dla fotela kierowcy, w tym regulowane wsparcie lędźwiowe. Znalezienie wygodnej pozycji nie trwa długo i jest bardzo łatwe. To z pewnością jeden z najwygodniejszych siedmiomiejscowych SUV-ów, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Siedzenia w wyposażeniu Ultra są wykonane z miękkiej skóry nappa, a fotele z przodu mają funkcję masażu, która przydaje się przy dłuższych trasach.
Jakość, wykończenie i bezpieczeństwo
Wnętrze XC90 ma typową dla Volvo jakość, z mieszanką inteligentnych materiałów na desce rozdzielczej i wokół konsoli środkowej. Znajdziemy też chromowane wykończenie, a także błyszczące czarne wstawki wokół ekranu multimediów. W najwyższych poziomach znajdziemy wykończenie z deski rozdzielczej z drewna z unikalnymi akcentami.
Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa w najnowszym Volvo XC90 obejmuje automatyczne hamowanie awaryjne z wykrywaniem rowerzystów i pieszych. Jest też asystent utrzymania pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, sześć poduszek powietrznych, kontrola trakcji, czy mocowania Isofix do fotelików dziecięcych na dwóch tylnych kanapach. Jest także monitorowanie martwego pola.
Podobnie jak każdy inny samochód Volvo, również XC90 jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów dostępnych na rynku. SUV ma zaawansowane kamery i LIDAR-y, które mogą wykryć czy zjechaliśmy na przeciwległy pas, mogą pomóc uniknąć takiego zdarzenia.
Podsumowanie
XC90 nie bez powodu zostało prawdziwą ikoną marki Volvo. Najnowszy model kontynuuje ten trend, zachowując najlepsze cechy swojego poprzednika i usprawniając, aktualizując i odświeżając wiele innych aspektów. Jednakże, jesteśmy przekonani, że spalinowa wersja flagowego SUV-a będzie świetnie radziła sobie w gamie szwedzkiego producenta obok w pełni elektrycznego EX90.