Tego SUV-a tankuje się benzyną raczej raz na miesiąc. Z taką hybrydą można zapomnieć, z której strony jest wlew paliwa

Zużycie paliwa 0,9 l/100 km to z pewnością nie brzmi jakby miało dotyczyć SUV-a. W praktyce technologie już pozwalają cieszyć niskim spalaniem i bezpieczną konstrukcją. Odpowiedzią na te potrzeby są hybrydy plug-in (PHEV), których w Polsce sprzedaje się coraz więcej. Znamy listę pierwszych wyborów Polaków w tym segmencie.

Volvo XC60 / wysoka sprzedaż SUV-a w wersji PHEV
Podaj dalej

Jak działają hybrydy plug-in i czym się różnią od zwykłych hybryd?

Hybrydy plug-in coraz mocniej działają na wyobraźnię Polaków. Technologia PHEV umożliwia kupienie SUV-a z olbrzymim silnikiem spalinowym, dużą mocą, a przy tym osiągnąć zużycie paliwa, o jakim mogą pomarzyć właściciele tradycyjnych hybryd (HEV).

Różnica polega głównie na tym, że PHEV-y mają większe baterie niż te w typu HEV/ W obu przypadkach ładujemy je poprzez rekuperację, ale tylko w plug-inach możemy jeszcze podłączyć wtyczkę. Jednocześnie akumulatory PHEV-ów są na tyle kompaktowe, że ładowanie się na ładowarce trwa czasem tylko kilka minut.

Mitsubishi Outlander PHEV_2025
fot. materiały prasowe

W pełni naładowana bateria potrafi dziś zapewnić zasięg w trybie elektrycznym nawet do 100 km. Jeśli podróżujemy głównie po mieście, to użycie silnika spalinowego może spaść do absolutnego minimum. Pomiary WLTP wskazują, że średnie zużycie PHEV-ów może wynieść poniżej 1 l/100 km. Niezależnie od tego, czy dotyczy to sedana czy SUV-a.

Które samochody PHEV sprzedają się w Polsce najlepiej? Najwięcej chętnych na SUV-a

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w naszym kraju kupuje się coraz więcej hybryd plug-in. Od stycznia do listopada 2024 r. wydano 12 803 dowody rejestracyjne dla tego typu aut. Oznacza to wzrost o 6,9 proc.

Volvo XC60 Recharged / najpopularniejsze modele PHEV
Volvo XC60 Plug-in hybrid, czyli lider segmentu PHEV w Polsce. // fot. Volvo Cars

Pierwszym wyborem Polaków w tym segmencie jest teraz Volvo XC60 Plug-in hybrid. Dla SUV-a kosztującego od 269 900 zł wydano w tym roku już 905 dowodów. Układ hybrydowy oferuje maksymalną moc aż 455 KM, napęd 4×4 i spalanie… 0,9 l/100 km. W trybie wyłącznie elektrycznym przejdziemy 82 km.

Wiceliderem tegorocznego rankingu rejestracji jest Mercedes GLC, który liczony zarówno w nadwoziu SUV i Coupe ma 870 rejestracji. Mercedes-Benz GLC SUV w wersji PHEV kosztuje od 333 100 zł brutto. Najtańsza na podium, bo kosztująca od 238 200 zł jest trzecia w zestawieniu Toyota RAV4 Plug-In Hybrid (738 szt.).

Mercedes-Benz GLC 2023
Mercedes GLC SUV. // fot. Mercedes-Benz

Najbliżej pierwszej trójki jest obecnie Porsche Cayenne (711 szt.), za które trzeba dać ponad pół miliona złotych. Dalej w czołówce widzimy Lexusy RX (528 szt.) i NX (498 szt.), który najmocniej stracił na wzroście popularności RAV4 PHEV. Sporo egzemplarzy w tej technologii zebrały w tym roku też Volvo XC90 (451) i BMW Seria 5 (450). Czołową dziesiątkę skompletowały Audi Q5 (397) i Mercedes Klasa E (396).

Dominują marki premium

Hybryda plug-in często wiąże się z niemałym wydatkiem. Z tego względu w czołówce obserwujemy głównie marki segmentu premium. Sumarycznie najwięcej modeli PHEV w Polsce sprzedają Mercedes (1 938 szt.), Volvo (1 582 szt.) i BMW (1 317 szt.). Rodzynkiem spoza klasy premium w ścisłej czołówce jest Toyota (1 240 szt.), która wyprzedziła Audi (1 035), Lexusa (1 026) i Porsche (921). Z popularnych marek całkiem niezłą liczbę plug-inów sprzedały Kia (832), Mazda (336) i Peugeot (310).

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid
Toyota RAV4 Plug-In Hybrid. // fot. Toyota

Przeczytaj również