Jak działają hybrydy plug-in i czym się różnią od zwykłych hybryd?
Hybrydy plug-in coraz mocniej działają na wyobraźnię Polaków. Technologia PHEV umożliwia kupienie SUV-a z olbrzymim silnikiem spalinowym, dużą mocą, a przy tym osiągnąć zużycie paliwa, o jakim mogą pomarzyć właściciele tradycyjnych hybryd (HEV).
Różnica polega głównie na tym, że PHEV-y mają większe baterie niż te w typu HEV/ W obu przypadkach ładujemy je poprzez rekuperację, ale tylko w plug-inach możemy jeszcze podłączyć wtyczkę. Jednocześnie akumulatory PHEV-ów są na tyle kompaktowe, że ładowanie się na ładowarce trwa czasem tylko kilka minut.
W pełni naładowana bateria potrafi dziś zapewnić zasięg w trybie elektrycznym nawet do 100 km. Jeśli podróżujemy głównie po mieście, to użycie silnika spalinowego może spaść do absolutnego minimum. Pomiary WLTP wskazują, że średnie zużycie PHEV-ów może wynieść poniżej 1 l/100 km. Niezależnie od tego, czy dotyczy to sedana czy SUV-a.
Które samochody PHEV sprzedają się w Polsce najlepiej? Najwięcej chętnych na SUV-a
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w naszym kraju kupuje się coraz więcej hybryd plug-in. Od stycznia do listopada 2024 r. wydano 12 803 dowody rejestracyjne dla tego typu aut. Oznacza to wzrost o 6,9 proc.
Pierwszym wyborem Polaków w tym segmencie jest teraz Volvo XC60 Plug-in hybrid. Dla SUV-a kosztującego od 269 900 zł wydano w tym roku już 905 dowodów. Układ hybrydowy oferuje maksymalną moc aż 455 KM, napęd 4×4 i spalanie… 0,9 l/100 km. W trybie wyłącznie elektrycznym przejdziemy 82 km.
Wiceliderem tegorocznego rankingu rejestracji jest Mercedes GLC, który liczony zarówno w nadwoziu SUV i Coupe ma 870 rejestracji. Mercedes-Benz GLC SUV w wersji PHEV kosztuje od 333 100 zł brutto. Najtańsza na podium, bo kosztująca od 238 200 zł jest trzecia w zestawieniu Toyota RAV4 Plug-In Hybrid (738 szt.).
Najbliżej pierwszej trójki jest obecnie Porsche Cayenne (711 szt.), za które trzeba dać ponad pół miliona złotych. Dalej w czołówce widzimy Lexusy RX (528 szt.) i NX (498 szt.), który najmocniej stracił na wzroście popularności RAV4 PHEV. Sporo egzemplarzy w tej technologii zebrały w tym roku też Volvo XC90 (451) i BMW Seria 5 (450). Czołową dziesiątkę skompletowały Audi Q5 (397) i Mercedes Klasa E (396).
Dominują marki premium
Hybryda plug-in często wiąże się z niemałym wydatkiem. Z tego względu w czołówce obserwujemy głównie marki segmentu premium. Sumarycznie najwięcej modeli PHEV w Polsce sprzedają Mercedes (1 938 szt.), Volvo (1 582 szt.) i BMW (1 317 szt.). Rodzynkiem spoza klasy premium w ścisłej czołówce jest Toyota (1 240 szt.), która wyprzedziła Audi (1 035), Lexusa (1 026) i Porsche (921). Z popularnych marek całkiem niezłą liczbę plug-inów sprzedały Kia (832), Mazda (336) i Peugeot (310).