Zaczynał jako kierowca karetki pogotowia. 30 lat temu został rajdowym mistrzem świata, a teraz niespodziewanie wraca do WRC

Rajdowy mistrz świata z 1994 r., Dider Auriol po 19 latach wystartuje w rundzie WRC. Legendarny francuski kierowca wystąpi w kończącym sezon Rajdzie Japonii (21-24 listopada). Na starcie zobaczymy też dwie polskie załogi.

Didier Auriol / Toyota Corolla WRC / Rajd Argentyny 1999
Podaj dalej

Ogłoszenie listy zgłoszeń do rundy WRC zazwyczaj skupia się na nazwiskach i liczbie samochodów w topowej kategorii Rally1. Jednak tym razem obsadę czołówki przyćmił niespodziewany comeback pierwszego w historii francuskiego rajdowego mistrza świata. Didier Auriol dokonał tego w 1994 r., czyli 30 lat temu.

Francuz jest jedną z legend WRC

Didier Auriol (66 l.) pochodzi z Montpellier. Gdy zaczynał starty w rajdach w 1979 r., na co dzień pracował jako kierowca karetki pogotowia. W latach 1986-1988 wygrywał mistrzostwa Francji i coraz częściej zaczął pojawiać się na arenach WRC.

Didier Auriol / Toyota Celica Turbo 4WD / WRC / Rajd Wielkiej Brytanii 1994
Kłopoty w kończącym sezon 1994 Network Q RAC Rally nie przeszkodziły Auriolowi w zdobyciu rajdowego mistrzostwa świata kierowców. // fot. Toyota

Pierwszy triumf w WRC miał miejsce w Rajdzie Korsyki 1988 w fabrycznym Fordzie Sierra RS Cosworth. Rok później sukces powtórzył z Lancią, z którą w latach 1989-1992 pomógł sięgnąć po rekordowe 10 tytułów mistrza świata producentów.

Największe sukcesy święcił jednak z Toyotą. W sezonie 1994 po wygraniu 3 rund WRC za kierownicą Celicy Turbo 4WD sięgnął po mistrzostwo świata z pilotem Bernardem Occellim. W połowie sezonu 1995 na fotelu pilota zasiadł Denis Giraudet, który będzie towarzyszył Auriolowi także w Japonii.

Didier Auriol
Zanim Sebastienowie Loeb i Ogier seryjnie zdobywali mistrzostwa świata, pierwszy francuskim królem WRC był Didier Auriol. // fot. Toyota

Francuz w 153 startach 53 razy stał na podium, wygrywając 20 rund. Odniósł też 553 zwycięstwa oesowe. 6-krotnie kończył mistrzostwa świata na podium. Oprócz Forda, Lancii i Toyoty, reprezentował fabryczne ekipy Subaru, SEAT-a, Peugeota i Skody.

Jak wygląda obsada Rajdu Japonii?

Didier Auriol i Denis Giraudet wystartują w Rajdzie Japonii Toyotą GR Yaris. Samochód będzie przygotowanym w specyfikacji JR1, według regulaminu mistrzostw Japonii. To nie tak szybka konstrukcja jak Rally2, nie ma hydraulicznego hamulca ręcznego, a w dodatku ma kierownicę… po prawej stronie. Mistrz świata z 1994 r. nie stanie zatem do bezpośredniej walki w kategorii WRC2, która zgromadziła 17 załóg. Wśród nich znajdują się Sami Pajari i Enni Malkonen (Toyota GR Yaris Rally2), którzy mogą zdobyć mistrzostwo kategorii. O podium w klasyfikacji sezonu WRC2 Challenger nadal walczą Polacy – Kajetan Kajetanowicz i Maciej Sczepaniak zgłoszeni w Skodzie Fabii RS Rally2. Polskie flagi zobaczymy też na Fabii Daniela Chwista, któremu będzie towarzyszył Kamil Heller.

Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak / Skoda Fabia RS Rally2 / Rajd Europy Środkowej 2024 / WRC
W finałowej rundzie sezonu wystartuje jedna polska załoga. // fot. materiały prasowe

W topowej kategorii Rally1 zobaczymy 8 samochodów. Mistrzostwo świata kierowców rozstrzygną między sobą kierowcy Hyundaia: Thierry Neuville i Ott Tanak. Trzecie i20 N Rally1 poprowadzi Andreas Mikkelsen. O odrobienie strat i obronę mistrzowskie tytułu producentów dla Toyoty powalczą Sebastien Ogier, Elfyn Evans i Takamoto Katsuta. Stawkę czołowej kategorii uzupełniają Fordy Puma Rally1, którymi wystartują Adrien Fourmaux oraz Gregoire Munster.

Przeczytaj również