Polacy przekonują się do SUV-ów ze spalaniem 1 l/100 km. W salonach tych marek sprzedaje się ich najwięcej

Paliwożerność SUV-ów przestaje być palącym problemem w obliczu coraz większej popularności hybryd plug-in. To połączenie technologii spalinowej i elektrycznej umożliwia zużywanie nawet poniżej 1 litra benzyny na 100 kilometrów. W Polsce prym w sprzedaży aut w technologii PHEV wiodą zwłaszcza 4 marki.

Volvo XC90 Excellence Lounge Console
Podaj dalej

Z danych zebranych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że PHEV-y kupuje coraz więcej klientów w naszym kraju. Od stycznia do września 2024 r. sprzedano łącznie 10 272 szt., czyli o 6,5 proc. niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Do tej puli wlicza się także auta EREV, czyli elektryki ze spalinowymi range extenderami. Wzrosty odnotowują zwłaszcza ci producenci, którzy już w zeszłym roku byli w czołówce. W sporej części przypadków sukces w segmencie PHEV odnotowują marki premium, ale nie tylko.

Mercedes-Benz GLC 2023
fot. Mercedes-Benz

Nowy lider, Volvo stabilnie na podium

Po trzech kwartałach 2024 r. tylko 4 markom udało się odnotować sprzedaż powyżej tysiąca egzemplarzy hybryd plug-in. Po 41,3-procentowym wzroście na czoło rankingu wysunął się Mercedes-Benz z liczbą 1 544 rejestracji. O jedno miejsce wyżej niż przed rokiem jest Volvo, wicelider w tej grupie. Szwedzka marka sprzedała 1 083 PHEV-y, utrzymując ubiegłoroczny poziom (wówczas 1 075 szt.).

Volvo 90/90 Day
fot. Volvo Cars

Na podium awansowała kolejna marka z klasy premium, BMW (1 064 szt.). 22,9-procentowy wzrost względem trzech kwartałów 2023 r. ledwo wystarczył na wejście do top 3. Wszystko przez to, że ogromny skok (aż o 359,1 proc.) zaliczyła Toyota. Po wrześniu japońska marka ma 1 056 sprzedanych hybryd plug-in.

BMW Seria 5 2021
fot. BMW AG

Toyota zyskała kosztem Lexusa

Jednocześnie stracił (-38,6 proc.) ubiegłoroczny lider na tym etapie roku sprzedażowego, Lexus (luksusowa marka Toyoty). Z wynikiem 777 rejestracji spadł z pierwszego na szóste miejsce za Audi (860 szt.). O mały włos Lexusa nie wyprzedziło Porsche, które ponad dwukrotnie (+116,5 proc.) poprawiło sprzedaż PHEV-ów (762 szt.).

Lexus NX 350h / statyka
fot. Lexus

Powyżej pół tysiąca sztuk hybryd plug-in w tym sprzedała jeszcze Kia (684 szt.). Pod koniec pierwszej dziesiątki widać już wyraźną przepaść względem czołówki. Dziewiąta Mazda ma na liczniku tylko 293 rejestracje, a zamykające top 10 Peugeot 270 rejestracji.

Dominacja SUV-ów

Patrząc na najlepiej sprzedające się modele, rankingowi przewodzi Mercedes-Benz Klasa GLC. PZPM sumujący wyniki tego modelu w nadwoziach SUV i Coupe odnotował z bazy CEPiK 682 rejestracje. Drugie miejsce zajmuje Toyota RAV4 (655 szt.) odpowiadająca za grubo ponad połowę wyniku japońskiej marki.

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid
fot. Toyota

W ścisłej czołówce znalazły się jeszcze Porsche Cayenne (624 szt.) i Volvo XC60 (548), czyli bestseller klasy premium. Pod progiem połowy tysiąca egzemplarzy po trzech kwartałach znajdują się Lexusy RX (416) oraz NX (361). Lepiej niż przed rokiem sprzedają się siódme Volvo XC90 (358) i ósme BMW Serii 5 (336).

Volvo XC60 2021
fot. Volvo Cars

Wzrost o 1 664,4 proc. wywindował Mercedesa Klasę E (314) na dziewiątą lokatę. Ostatnie dwa modele to jedyne limuzyny w gąszczu SUV-ów pierwszej dziesiątki. Na wejście do niej po 9 miesiącach trzeba było sprzedać w Polsce co najmniej 299 egzemplarzy hybryd plug-in. Ta sztuka udała się w przypadku Audi Q5.

Przeczytaj również