Audi postawiło na nową wydajniejszą zelektryfikowaną A3
W Audi doskonale zdają sobie sprawę, że choć SUV-y od wielu lat stały się pierwszym wyborem wielu kierowców, to wielu stawia na kompakty i sedany ciekawsze, jeśli chodzi o dynamikę i cenniki. To dlatego w dobie rosnącej popularności napędu hybrydowego producent z Ingolstadt zdecydował się zaryzykować z hybrydą w topowym kompakcie A3. Nie jest to byle jaka opcja, bo Audi pozwala zapomnieć o hybrydzie PHEV, która rozładowuje się po przejechaniu niewielkiej odległości.
Gama topowego A3 powiększyła się teraz o nowego Sportbacka TFSI e, w którym hybrydowa wersja plug-in zapewnia nie tylko znacznie większy zasięg, ale także większą moc. To zasługa połączenia nowego silnika o poj. 1,5 l o mocy 115 KM (330 Nm) i akumulatora o poj. 25,7 kWh. Audi A3 będzie oferowane w dwóch wersjach: 40 i 45 TFSI e.
Najmocniejszy wariant przyspiesza do setki w 6,3 sekundy i może się pochwalić mocą systemową 272 KM (400 Nm). Wersja podstawowa A3 40 TFSI e dysponuje mocą systemową 204 KM (350 Nm). To pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w ciągu 7,4 sek. Prędkość maksymalna w trybie czysto elektrycznym wynosi 140 km/h. W pozostałych przypadkach Audi A3 TFSI e pojedzie z prędkością maksymalną odpowiednio 225 km/h i 237 km/h. Dzięki funkcji boost w trybie Auto Hybrid można wykorzystać pełną moc systemu. W związku z tym warto porozmawiać o nowych zasięgach, wydajności i cenach odnowionej hybrydowej trójki.
Audi A3 TFSI e jest teraz świetną opcją nawet na dalsze wycieczki
Nie jest tajemnicą, że w przypadku modeli hybrydowych plug-in kluczowe oprócz zasięgu jest uzupełnianie zapasów energii. Audi A3 PHEV daje możliwość ładowania prądem stałym na stacjach szybkiego ładowania i z mocą do 50 kW. Korzystanie z auta w trybie elektrycznym staje się wygodniejsze, jeśli wiemy że uzupełnienie zapasów energii od 10 do 80% zajmie nam mniej niż pół godziny. Wolniejsze ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW zajmuje 2,5 godziny. Niezbędny kabel znajdziemy już w standardowej specyfikacji.
Jeśli chodzi o wydajność, to A3 Sportback 40 TFSI e w cyklu mieszanym może się pochwalić zużyciem energii na poziomie 14,6–16,2 kWh/100 km. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym z rozładowanym akumulatorem wynosi 4,9–5,4 l/100 km. W przypadku mocniejszego Audi A3 Sportback 45 TFSI e te dane wynoszą odpowiednio: 15,6–16,6 kWh/100 km oraz 5,0–5,4 l/100 km.
Jak wspomnieliśmy, pojemność wysokonapięciowego akumulatora Audi A3 PHEV wynosi teraz 25,7 kWh brutto. Ponadto pojemność modułów wynosi teraz 73 zamiast 37 amperogodzin. W rezultacie zasięg elektryczny w cyklu WLTP wzrósł do 143 kilometrów. Warto wiedzieć, że dedykowany obwód chłodzenia zapewnia utrzymanie temperatury akumulatora w optymalnym zakresie.
Inteligentne zarządzanie napędem przekłada się na niespotykaną efektywność i wysoką wydajność rekuperacji. Teraz hybryda Audi w topowym kompakcie pozwala cieszyć się bezemisyją jazdą na długich dystansach i nie odbywa się to kosztem dynamicznego prowadzenia. Porozmawiajmy zatem o cenach.
Ile trzeba zapłacić za mocniejsze i efektywniejsze A3 PHEV?
Jeśli absolutnie nie szukasz SUV-a, to nowe hybrydowe Audi A3 może być świetną propozycją. Codzienne ładowanie pojazdu nie jest już konieczne. Jest to jedna z niewielu hybryd z szybkiego ładowania, która można zabrać na wycieczki. Pozostaje pytanie, ile za ten komfort taniego podróżowania przyjdzie nam zapłacić?
Audi zapowiedziało, że zamówienia na ten model można będzie składać jeszcze jesienią. Wzbogacono wyposażenie standardowe, więc komfort podróżowania jest lepszy. Możliwości wyboru sygnatury świateł do jazdy dziennej i elastycznego dodawania funkcji pojazdu pozwalają na wysoki stopień indywidualizacji modelu. Na liście standardowego wyposażenia znajdziemy m.in.:
– 17-calowe obręcze z lekkiego stopu,
– system dynamicznego prowadzenia Audi drive select
– postojową klimatyzację.
Dodatkowe widoki na wyświetlaczu prezentują przydatne informacje na temat jazdy. Graficznie zmieniony miernik mocy w Audi virtual cockpit pokazuje aktualnie pobieraną moc, tryb jazdy, stan naładowania akumulatora i zasięg. Wyświetlacz MMI wizualizuje również przepływy energii.
Ceny modelu A3 Sportback 40 TFSI e zaczynają się w Niemczech od 44 200 euro w przypadku najtańszej wersji. Mocniejsze i bardziej sportowe A3 45 TFSI e zaczyna się od 47 700 euro. W polskim cenniku najmocniejsza wersja A3 PHEV zaczyna się od 206 900 zł. Koszt zakupu wersji 40 TFSI e nie jest znany. Zamówienia na oba modele można już składać. Audi zapowiedziało, że nieco później pojawi się również hybrydowe A3 allstreet.
Czas pokaże, w jakim stopniu ten model, będący teraz świetną opcją, znajdzie swoje miejsce na rynku europejskim, na którym tak jak crossovery marki premium osiągały dobre wyniki sprzedaży.
Copyright © WRC Media. Redakcja zastrzega wykorzystywanie niniejszej treści w zewnętrznych publikacjach, bez podania źródła (link do artykułu). Takie działanie będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.