To pierwszy chiński samochód wyposażony w sztuczną inteligencję
Chiński Xpeng Motors oficjalnie ogłosił, że jego Xpeng P7+ oficjalnie zadebiutuje 10 października. Jak informują chińskie media już podczas konferencji Yunqi w 2024 r., prezes Xpeng Motors, zasiadł za jego kierownicą P7+. Dla producenta to ważne wydarzenie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że to samochód, który oficjalnie uznano za pierwszy chiński samochód wyposażony w sztuczną inteligencję.
Z tego też względu oczekuje się, że Xpeng Motors, które weźmie udział w Salonie Samochodowym w Paryżu 2024, rozpoczynającym się 14 października zaprezentuje tam swojego nowego inteligentnego SUV-a. To chociażby dlatego, by przyćmić blask elektrycznych modeli Volkswagena, które w Chinach cieszą się uznaniem. Jakie są możliwości pierwszego modelu Xpeng wyposażonego w platformę sprzętową do jazdy autonomicznej nowej generacji?
Rodzinny SUV coupe stylistycznie nie wyróżnia się designem
Jeśli chodzi o projekt nadwozia, to nowy samochód Xpeng Motors zachowuje rodzinny styl. Przód zaprojektowano w stylu Robot Face z przelotowymi paskami świetlnymi LED. Ostrzejszy kształt wybrzuszonej maski dodaje Xpeng P7+ bardziej sportowego charakteru. Z boku Xpeng P7+ przyjmuje kształt typu fastback. Tylne światła, mają prosty styl przelotowy, który bardziej pasuje do prostego i mniej technologicznego pojazdu.
Jeśli chodzi o wielkość nadwozia to długość, szerokość i wysokość nowego samochodu wynoszą odpowiednio 5056/1937/1512 mm, przy rozstawie osi 3000 mm. W związku z tym jest to obecnie największy samochód marki Xpeng. Nadwozie o długości ponad 5 metrów pozwala na uzyskanie dużej przestrzeni we wnętrzu pojazdu.
Na promocyjnych zdjęciach widać, że również w środku P7+ zaprojektowano w rodzinnym stylu. Kierownica, dźwignia zmiany biegów i duży ekran przypominają te z modelu Xpeng X9. Oprócz zawieszonego wyświetlacza LCD z przodu, z tyłu na końcu środkowego podłokietnika znajduje się mniejszy ekran do zarządzania mediami rozrywkowymi i sterowania funkcjami. To nie one jednak czynią elektrycznego SUV-a wyjątkowym.
Rodzinny SUV coupe debiutuje z AI Eagle Eye Vision Solution
Jeśli chodzi o inteligentną jazdę, to Xpeng P7+ wyposażono w nowe rozwiązanie do inteligentnej jazdy – Xpeng AI Eagle Eye Vision Solution. Pozwala ono na dokładniejsze, wyraźniejsze i dalsze możliwości zbierania informacji niż tradycyjne kamery.
To nowe rozwiązanie w zakresie inteligentnej jazdy nie jest niczym ograniczone, jeśli chodzi o podróż między miastami, czy na trasach. Działą bez względu na warunki drogowe wyposażone w funkcje „od drzwi do drzwi” oraz „miejsce parkingowe do miejsca parkingowego”. To oznacza w skrócie „wsiadanie do samochodu i jazdę samodzielną, wysiadanie z samochodu i samodzielne parkowanie”.
To właśnie wbudowana wizja orlego oka AI pozwala na inteligentny system jazdy. Według oficjalnych promocyjnych zapowiedzi, działanie Eagle Eye Vision poprawiono o 125%, prędkość rozpoznawania wzrosła o 40%. Jednocześnie inteligentne rozwiązanie jako pierwsze w branży przyjmuje jednopikselową architekturę LOFIC, która nie boi się ciemności, oślepiania przez inne pojazdy i dużych różnic świetlnych.
Jeśli chodzi o moc, to „wersja SUV coupe” Xpeng P7+ występuje wyłącznie w wersji jednosilnikowej. Moce maksymalne wyniosą odpowiednio 180 kW (244 KM) i 230 kW (312 KM), a prędkość maksymalna to 200 km/h.
Zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym, nieco rozczarowuje klientów Chinach, bo P7+ wystąpi w dwóch specyfikacjach akumulatorów: o pojemności 60,7 kWh i 76,3 kWh. W rezultacie pokonana odpowiednio 575 km i 685 km. W wielu publikacjach podkreśla się, że pierwszy chiński samochód wyposażony w sztuczną inteligencję może nie mieć przewagi nad ofertą Volkswagena w Chinach. To chociażby z tego względu, że klienci stawiają na przestrzeń i funkcjonalność w przystępnej cenie. Czy tak się stanie? Na odpowiedź na to pytanie trzeba poczekać do momentu ujawnienia pierwszego cennika Xpeng P7+.