Do sprawdzenia tego posłużyłem się nowy raportem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Znajdziemy w nim dość szeroki zakres, bo listę 20 najczęściej rejestrowanych aut osobowych przez klientów indywidualnych. Z opracowania PZPM wynika, że w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2024 r. rejestracje indywidualne dotyczyły 124 298 szt. To o 28,6 proc. więcej niż rok temu o tej porze, gdy ich liczba nie przekroczyła 100 tys. (96 645).
Które nowe samochody najczęściej rejestrują klienci indywidualni w Polsce?
Nie będzie raczej dla nikogo zaskoczeniem fakt, że w rankingu dominują SUV-y. Pierwszym wyborem klientów indywidualnych jest bowiem Toyota Yaris Cross. Dla tego B-SUV-a w ciągu 9 miesięcy br. wydano 6 612 imiennych dowodów rejestracyjnych. Względem analogicznego okresu ubiegłego roku to wzrost o 32,7 proc. Warto zauważyć, że po trzech kwartałach 2023 r. Yaris Cross także prowadził w tym zestawieniu.
Drugie miejsce w rejestracjach klientów indywidualnych zajmuje Kia Sportage z wynikiem 5 720 szt. Tu także jest wyraźny wzrost, bo dokładnie o 43,7 proc. Podium kompletuje Toyota C-HR z 4 431 rejestracjami (+60,7 proc.). Jeszcze w zeszłym roku najniższy stopień podium należał do Toyoty Yaris (hatchbacka segmentu B), ale po 6,7 proc. spadku rejestracji teraz plasuje się na czwartej pozycji (3 700 szt.). Pierwszą piątkę kompletuje dawny król polskiego rynku (gdy kosztował 2 razy mniej), Dacia Duster (3 612 szt.).
Najpopularniejszą Skodą wśród klientów indywidualnych jest model Kamiq (3 581 szt.), który względem zeszłego roku awansował o 3 pozycje (na 6. miejsce). Tani SUV czeskiej marki przesunął się przed wciąż często wybieranego Hyundaia Tucsona (3 273 szt.) i Volkswagena T-Roca (3 272). Na dziewiątym miejscu znajduje się najchętniej rejestrowana ogólnie w Polsce, Toyota Corolla (3 117), czyli największy hit flotowy. Natomiast czołową dziesiątkę uzupełnia Toyota RAV4 (3 066).
Co ciekawego w drugiej dziesiątce?
Wszystkie modele w Top 10 miały powyżej 3 tys. rejestracji wśród klientów indywidualnych. Drugą dziesiątkę otwiera natomiast Renault Captur (2 458 szt.), który jeszcze nie osiągnął pułapu 2,5 tys. szt., ale na uwagę zasługuje 61,6-procentowy wzrost rejestracji. O jeden egzemplarz mniej naliczono taniej Dacii Sandero (2 457). Jedynymi modelami, który jeszcze uzyskały ponad 2 tys. rejestracji indywidualnych były Skoda Octavia (2 401) oraz Skoda Fabia (2 059). Do pierwszej piętnastki po wzroście o 74,4 proc. (najwyższy w Top 20) wskoczył z kolei Volkswagen Tiguan z 1 931 rejestracjami.
W Top 20 znalazło się jeszcze miejsce m.in. dla takich modeli jak Kia Xceed (1 880) i Suzuki Vitara (1 838). Toyota ma aż 6 modeli w pierwszej dwudziestce za sprawą 18. miejsca Aygo X (1 797). Dość wysoko plasuje się Cupra Formentor (chętniej wybierana niż jakikolwiek SEAT) z 1 754 rejestracjami. Dokładnie jedną sztukę mniej ma zamykająca dwudziestkę Skoda Karoq (1 753).