Lata mijają, lider klasy premium ten sam
Nadal? Tak, bo Volvo XC60 to od lat numer 1 polskiego rynku samochodów klasy premium. Ten wyciszający, nieagresywny styl szwedzkiej filozofii, co roku zbiera największe grono klientów. Po trzech kwartałach wszystko wskazuje na to, że sytuacja nie ulegnie zmianie. Na czele rankingu tegorocznych rejestracji nadal jest Volvo XC60, których w systemie CEPiK naliczono już 4 490 nowych szt.
Bestseller producenta z Goteborgu ma wciąż komfortową przewagę nad drugim w zestawieniu Lexusem NX. Ten model po wrześniu przekroczył barierę 4 tys. rejestracji (4 079) jako drugi po liderującym Volvo XC60. Za dwoma SUV-ami mamy w końcu reprezentanta niemieckiego trio, ale… nie SUV-a. Podium kompletuje bowiem Audi A4 z dorobkiem 3 778 rejestracji. Dalej widzimy kolejne modele z emblematem czterech pierścieni, a konkretnie: Audi A3 (3 411 szt.) oraz SUV-y Audi Q5 (3 376) i Audi Q3 (3 280).
Zanim zobaczymy inne niemieckie brandy, na siódmym miejscu mamy mniejszego brata lidera – Volvo XC40 (3 003 szt.). Tuż za nim widnieje Mercedes-Benz GLC (2 902) oraz mieszanka limuzyn i SUV-ów od BMW: Seria 3 (2 889), X5 (2 626), Seria 5 (2 356) i X3 (2 188). Pierwszą piętnastkę uzupełniają Mercedes-Benz GLC Coupe (2 126), BMW X1 (2 106) oraz Lexus RX (2 089). Pod progiem 2 tys. rejestracji są jeszcze Audi A6 (1 981), najpopularniejsze elektryki Tesla Model Y (1 811) i Tesla Model 3 (1803), a także Mercedes-Benz CLA (również 1803) i Lexus LBX (1 707).
Niemieckie trio, Volvo i Lexus z 5-cyfrowymi wynikami
Sumując sprzedaż wszystkich modeli poszczególnych marek, od stycznia do września 2024 r. na pierwsze miejsce wysuwa się Audi. Producent z Ingolstadt ma naliczone 21 295 nowe rejestracje w Polsce. Drugie miejsce przypada Mercedesowi (20 327), a trzecie BMW, które jeszcze nie osiągnęło pułapu 20 tys. rejestracji (19 972). Na czwartym miejscu plasuje się autor bestsellerowego modelu, czyli Volvo. Szwedzka marka idzie w tym roku prawdopodobnie po swój rekord w Polsce, bo po trzech kwartałach ma już 11 818 rejestracji. Do pobicia jest zeszłoroczny rezultat 12 542 szt.
Apetyt na czwarte miejsce ma też Lexus, który w 9 miesięcy sprzedał w Polsce więcej aut (10 703) niż w całym 2023 r. (10 495). Za pierwszą piątką, ale i z dużą stratą do niej plasuje się Tesla. Marka sprzedająca wyłącznie samochody elektryczne także śrubuje rekord w Polsce, mając już 3 656 rejestracji. To więcej niż oferujące zróżnicowane napędowo Porsche (3 385), Mini (1 829), Land Rover (1 646) czy Alfa Romeo (1 031). Poza pierwszą dziesiątką są DS (369), Jaguar (133) i Bentley (72).
W prestiżowej rywalizacji legendarnych producentów supersamochodów, Ferrari (71) wyprzedza Lamborghini (57). Z kolei po trzech kwartałach Maserati ma więcej rejestracji (39) niż Aston Martin (32), Alpine (26) czy Rolls Royce (15). W tym roku na polskich drogach pojawiło się też 10 szt. nowych McLarenów.
Przybywa aut klasy premium
Ogólnie segment premium w Polsce ma się coraz mocniej. Z danych IBRM Samar wynika, że od stycznia do września zarejestrowano prawie 100 tys. aut tej klasy (96 493 szt.). To o 22,1 proc. więcej niż po trzech kwartałach 2023 r. W tym segmencie przytłaczająco dominuje klient biznesowy, bo firmy odpowiadają za 83,08 proc. rejestracji aut segmentu premium. Tylko 16,92 proc. to osoby fizyczne.