Każdy fan WRC dobrze kojarzy Toyotę GR Yaris. To w zasadzie jedyny na rynku produkcyjny samochód nawiązujący do wyczynowej modelu. Na jego bazie homologowano kliencki samochód rajdowy Toyota GR Yaris Rally2 z 3-cylindrowym silnikiem 1.6 turbo.
Produkcyjna jednostka generuje moc 280 KM i 390 Nm maksymalnego momentu obrotowego przekazywanego na wszystkie 4 koła z mechanizmami różnicowymi Torsena o ograniczonym poślizgu (LSD). Parametrami przypomina zatem specyfikację Rally2, choć rajdowe auto z racji wielu wyczynowych podzespołów jeździ drastycznie szybciej.
Co wyjątkowego mają edycje limitowane?
Wersje specjalne dla uczczenia mistrzów świata z Toyotą, czyli Sebastiena Ogiera oraz Kalle Rovanpery to nie tylko stylistyka. Choć moc i moment pozostają te same, najwięcej frajdy mogą sprawić dodatkowe tryby jazdy. GR Yaris Ogier Edition zawiera Morizo Mode oraz Seb Mode. Natomiast GR Yaris Rovanpera Edition otrzymała Donut Mode (zastosowano dla niego tylną przekładnię różnicową o stałej prędkości) i Kalle Mode.
Oba tryby opisano na stronie Toyoty w następujący sposób:
Ogier Edition
MORIZO Mode
Aby osiągnąć wysoki poziom zarówno trakcji, jak i właściwości skrętnych, podczas przyspieszania maksymalnie wykorzystywane są zalety układu GR-FOUR, przekazując moment zarówno na przednie i tylne koła. Charakterystyka przeniesienia napędu zmienia się tylko w razie hamowania. Ogierowi spodobał się ten rozkład siły napędowej, nawiązujący do stylu jazdy Akio Toyody, znanego również jako Morizo.SEB. Mode
W tym trybie moment napędowy przenoszony na tylne koła wykorzystywany jest, żeby zmaksymalizować zwrotność pojazdu i umożliwić pełną kontrolę. Zapewnia to nie tylko poczucie jedności z pojazdem, ale umożliwia również kontrolę nad nim przy dużych prędkościach, co przyczynia się do osiągania lepszych czasów wyścigowych.
Rovanperä Edition
DONUT Mode
W wersji przygotowanej wraz z Kalle Rovanperą, który specjalizuje się w driftowaniu i kręceniu bączków, moment przekazywany jest maksymalnie na tylną oś, aby umożliwić łatwe zerwanie przyczepności tylnych kół, jazdę w poślizgu oraz wykonywanie obrotów auta w miejscu.KALLE Mode
To tryb, który przez odpowiednie wykorzystanie sterowania tylnego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu umożliwia linearną charakterystykę prowadzenia. Wchodząc w zakręt, auto przekaże więcej mocy na tylną oś, a mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia na wyjściu z niego zwiększy moc na przedniej osi, by jak najefektywniej przejechać łuk.
Na uwagę zasługuje też wspomniana wcześniej stylistyka. Ta najbardziej efektowna jest w przypadku Rovanpera Edition. Trzykolorowe malowanie nadwozia oddaje rajdowy charakter pojazdu. Dla ceniących mniej krzykliwy design przygotowano wersję Ogier Edition z lakierem Matt Stealth Grey. Co ciekawe, w takich właśnie barwach obaj kierowcy startowali miesiąc temu w Rajdzie Finlandii. Impreza zakończyła się triumfem Ogiera (Rovanpera prowadził do ostatniego oesu, na którym zaliczył wypadek – przyp. red.).
Oprócz specjalnych naklejek i emblematów potwierdzających unikatowość każdej wersji, limitowane GR Yarisy otrzymały 18-calowe felgi BBS (18x8J). Rovanpera Edition zawiera też regulowany tylny spojler z włókna węglowego. Natomiast w Ogier Edition z kevlaru zrobiono nowy spojler dachowy. Dedykowanych ozdób nie brakuje także we wnętrzu, co z pewnością pozwoli zyskiwać tym autom na wartości.
Toyota GR Yaris Rovanpera Edition i Toyota GR Yaris Ogier Edition. Jak można je kupić w Polsce?
Toyota ustaliła, że GR Yaris Rovanpera Edition oraz GR Yaris Ogier Edition będzie kosztować 279 900 zł brutto. Do polskiej dystrybucji trafią 2 szt. „Rovanpery” i 1 szt. „Ogiera”. Z racji zwykle dużego zainteresowania tymi autami w Polsce zdecydowano się na sprzedaż modeli limitowanych w drodze licytacji. Można się na nią zapisywać tutaj.
Oferty na dwie Toyoty GR Yaris Rovanpera Edition będzie można składać od 16 września do 21 września (start i koniec w południe). Licytacja na jedyną sztukę Toyoty GR Yaris Ogier Edition wystartuje w południe 23 września i zakończy się także w południe 28 września.