W pogoni za rekordami
Toyota sięgała po mistrzostwo świata producentów przez ostatnie 3 sezony z rzędu, podnosząc swój rekord do 7 tytułów łącznie. Gdyby udało im się wygrać WRC także w tym roku, zrównaliby się w statystykach z Citroenem, który w tej klasyfikacji triumfował 8-krotnie.
Rekordem WRC pozostaje 10 mistrzostw świata Lancii. Jednak w obecnej sytuacji faworytem do końcowego sukcesu wśród producentów jest Hyundai. Marka z Korei Południowej może tym samym wyrównać osiągnięcie Fiata i Subaru. Natomiast ekipa z Alzenau, w przypadku triumfu, prześcignie w rekordach legendarne Audi.
Lista producentów, którzy zdobywali mistrzostwo świata w WRC
Producent Tytuły Mistrzowskie sezony Lancia 10 1974-1976, 1983, 1987-1992 Citroen 8 2003-2005, 2008-2012 Toyota 7 1993-1994, 1999, 2018, 2021-2023 Peugeot 5 1985-1986, 2000-2002 Ford 4* 1979, 2006-2007, 2017* Volkswagen 4 2013-2016 Fiat 3 1977-1978, 1980 Subaru 3 1995-1997 Audi 2 1982, 1984 Hyundai 2 2019-2020 Alpine-Renault 1 1973 Mitsubishi 1 1998 Talbot 1 1981 * – w 2017 r. tytuł wywalczył zespół M-Sport Ford World Rally Team, który nie był w pełni zespołem fabrycznym (Ford wspierał M-Sport tylko w poszczególnych pracach rozwojowych i był niezbędny do zgłoszenia prywatnej ekipy w mistrzostwach)
System punktowy nie jest sprzymierzeńcem Toyoty
Rywalizacja o tytuł wśród producentów byłaby bardziej nieprzewidywalna, gdyby nie ostatni Rajd Finlandii. Toyota zmierzała w nim po spektakularny dublet, ale na ostatnim etapie straciła dwa ważne samochody. Choć po zwycięstwo sięgnął ich reprezentant, Sebastien Ogier, to znacznie więcej punktów z tej imprezy wywiózł Hyundai.
Obecny, kontrowersyjny system punktowy sprawia, że bardzo trudno odrabiać duże straty w mistrzostwach. Jest to w zasadzie możliwe tylko w przypadku rozbicia się na krótkich niedzielnych etapach. Do takich sytuacji dochodzi niezwykle rzadko, dlatego wypracowana już 20-punktowa przewaga Hyundaia może być trudna do zniwelowania w 4 pozostałych rajdach sezonu.
Z racji tego, że ekipy fabryczne to duże korporacje, to często wypowiedzi oficjeli nie zawsze przekazują trudną prawdę. W zbędny PR nie bawił się jednak Jari-Matti Latvala, który w rozmowie z fińskim rallit.fi przyznał, że nie do końca wszystko jest w ich rękach. – Trzeba przyznać, że potrzebujemy „pomocy” Hyundaia – stwierdził szef Toyoty w WRC, sugerując konieczność potknięcia się przez rywali. – Przy obecnych przepisach bardzo trudno jest odrobić 20-punktową stratę, ale musimy próbować – dodał.
Klasyfikacja producentów po 9 z 13 rund sezonu WRC 2024
Poz. Producent Punkty 1 Hyundai Shell Mobis WRT 395 2 Toyota Gazoo Racing WRT 375 3 M-Sport Ford WRT 207
Akropol zrobi różnicę?
Z pewnością spore nadzieje japoński producent wiąże z nadchodzącym Rajdem Akropolu (5-8 września). Szutrowe trasy w Grecji są bardzo wymagające dla zawieszenia i opon. To także dość techniczna impreza, bez wielkich prędkości, co w tym roku często pasowało załogom Hyundaia.
Jednak niezawodność Toyoty może zrobić tutaj różnicę. – To rajd, w którym wiele może się wydarzyć i jeśli unikniesz kłopotów, masz duże szanse na mocny wynik – powiedział Latvala. W poprzednich trzech edycjach Toyota dwukrotnie wygrywała Rajd Akropolu, ale w 2022 r. to Hyundai zajął tam całe podium.
Wyniki (podia) Rajdu Akropolu od czasu powrotu do WRC w 2021 r.
Rajd Akropolu 2023 Poz. Załoga Samochód 1 🇫🇮 Kalle Rovanpera
🇫🇮 Jonne HalttunenToyota GR Yaris Rally1 2 🇬🇧 Elfyn Evans
🇬🇧 Scott MartinToyota GR Yaris Rally1 3 🇪🇸 Dani Sordo
🇪🇸 Candido CarreraHyundai i20 N Rally1
Rajd Akropolu 2022 Poz. Załoga Samochód 1 🇧🇪 Thierry Neuville
🇧🇪 Martijn WydaegheHyundai i20 N Rally1 2 🇪🇪 Ott Tanak
🇪🇪 Martin JarveojaHyundai i20 N Rally1 3 🇪🇸 Dani Sordo
🇪🇸 Candido CarreraHyundai i20 N Rally1
Rajd Akropolu 2021 Poz. Załoga Samochód 1 🇫🇮 Kalle Rovanpera
🇫🇮 Jonne HalttunenToyota Yaris WRC 2 🇪🇪 Ott Tanak
🇪🇪 Martin JarveojaHyundai i20 Coupe WRC 3 🇫🇷 Sebastien Ogier
🇫🇷 Julien IngrassiaToyota Yaris WRC