Szef Toyoty w WRC zaskoczył w wywiadzie. Taka szczerość nie jest codziennością

Fabryczny zespół Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) ma wyjątkowo trudne zadanie w końcówce sezonu. Szanse na obronę tytułu maleją po katastrofie japońskiej ekipy w poprzedniej rundzie cyklu. Kierujący teamem z Jyväskylä, Jari-Matti Latvala w obliczu sporego wyzwania zdobył się na wyjątkowo szczere wyznanie.

Jari-Matti Latvala / szef Toyoty w WRC/ Rajd Finlandii 2024
Podaj dalej

W pogoni za rekordami

Toyota sięgała po mistrzostwo świata producentów przez ostatnie 3 sezony z rzędu, podnosząc swój rekord do 7 tytułów łącznie. Gdyby udało im się wygrać WRC także w tym roku, zrównaliby się w statystykach z Citroenem, który w tej klasyfikacji triumfował 8-krotnie.

Elfyn Evans / Toyota GR Yaris Rally1 / Rajd Łotwy 2024 / WRC
Toyocie będzie trudno w tym roku zrównać się w statystykach z Citroenem. // fot. Toyota Gazoo Racing WRT

Rekordem WRC pozostaje 10 mistrzostw świata Lancii. Jednak w obecnej sytuacji faworytem do końcowego sukcesu wśród producentów jest Hyundai. Marka z Korei Południowej może tym samym wyrównać osiągnięcie Fiata i Subaru. Natomiast ekipa z Alzenau, w przypadku triumfu, prześcignie w rekordach legendarne Audi.

Lista producentów, którzy zdobywali mistrzostwo świata w WRC

Producent Tytuły Mistrzowskie sezony
Lancia 10 1974-1976, 1983, 1987-1992
Citroen 8 2003-2005, 2008-2012
Toyota 7 1993-1994, 1999, 2018, 2021-2023
Peugeot 5 1985-1986, 2000-2002
Ford 4* 1979, 2006-2007, 2017*
Volkswagen 4 2013-2016
Fiat 3 1977-1978, 1980
Subaru 3 1995-1997
Audi 2 1982, 1984
Hyundai 2 2019-2020
Alpine-Renault 1 1973
Mitsubishi 1 1998
Talbot 1 1981

* – w 2017 r. tytuł wywalczył zespół M-Sport Ford World Rally Team, który nie był w pełni zespołem fabrycznym (Ford wspierał M-Sport tylko w poszczególnych pracach rozwojowych i był niezbędny do zgłoszenia prywatnej ekipy w mistrzostwach)

System punktowy nie jest sprzymierzeńcem Toyoty

Rywalizacja o tytuł wśród producentów byłaby bardziej nieprzewidywalna, gdyby nie ostatni Rajd Finlandii. Toyota zmierzała w nim po spektakularny dublet, ale na ostatnim etapie straciła dwa ważne samochody. Choć po zwycięstwo sięgnął ich reprezentant, Sebastien Ogier, to znacznie więcej punktów z tej imprezy wywiózł Hyundai.

Hyundai i20 N Rally1 vs Toyota GR Yaris Rally1
W klasyfikacji producentów Hyundai uzyskał komfortową przewagą nad Toyotą. // fot. Romain Thuillier / Hyundai Motorsport GmbH

Obecny, kontrowersyjny system punktowy sprawia, że bardzo trudno odrabiać duże straty w mistrzostwach. Jest to w zasadzie możliwe tylko w przypadku rozbicia się na krótkich niedzielnych etapach. Do takich sytuacji dochodzi niezwykle rzadko, dlatego wypracowana już 20-punktowa przewaga Hyundaia może być trudna do zniwelowania w 4 pozostałych rajdach sezonu.

Z racji tego, że ekipy fabryczne to duże korporacje, to często wypowiedzi oficjeli nie zawsze przekazują trudną prawdę. W zbędny PR nie bawił się jednak Jari-Matti Latvala, który w rozmowie z fińskim rallit.fi przyznał, że nie do końca wszystko jest w ich rękach. – Trzeba przyznać, że potrzebujemy „pomocy” Hyundaia – stwierdził szef Toyoty w WRC, sugerując konieczność potknięcia się przez rywali. – Przy obecnych przepisach bardzo trudno jest odrobić 20-punktową stratę, ale musimy próbować – dodał.

Klasyfikacja producentów po 9 z 13 rund sezonu WRC 2024

Poz. Producent Punkty
1 Hyundai Shell Mobis WRT 395
2 Toyota Gazoo Racing WRT 375
3 M-Sport Ford WRT 207

Akropol zrobi różnicę?

Z pewnością spore nadzieje japoński producent wiąże z nadchodzącym Rajdem Akropolu (5-8 września). Szutrowe trasy w Grecji są bardzo wymagające dla zawieszenia i opon. To także dość techniczna impreza, bez wielkich prędkości, co w tym roku często pasowało załogom Hyundaia.

Elfyn Evans / Toyota GR Yaris Rally1 / Rajd Akropolu 2023 / WRC
Trudy Rajdu Akropolu mogą odwrócić sytuację w mistrzostwach. // fot. Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Jednak niezawodność Toyoty może zrobić tutaj różnicę. – To rajd, w którym wiele może się wydarzyć i jeśli unikniesz kłopotów, masz duże szanse na mocny wynik – powiedział Latvala. W poprzednich trzech edycjach Toyota dwukrotnie wygrywała Rajd Akropolu, ale w 2022 r. to Hyundai zajął tam całe podium.

Wyniki (podia) Rajdu Akropolu od czasu powrotu do WRC w 2021 r.

Rajd Akropolu 2023
Poz. Załoga Samochód
1 🇫🇮 Kalle Rovanpera
🇫🇮 Jonne Halttunen
Toyota GR Yaris Rally1
2 🇬🇧 Elfyn Evans
🇬🇧 Scott Martin
Toyota GR Yaris Rally1
3 🇪🇸 Dani Sordo
🇪🇸 Candido Carrera
Hyundai i20 N Rally1

Rajd Akropolu 2022
Poz. Załoga Samochód
1 🇧🇪 Thierry Neuville
🇧🇪 Martijn Wydaeghe
Hyundai i20 N Rally1
2 🇪🇪 Ott Tanak
🇪🇪 Martin Jarveoja
Hyundai i20 N Rally1
3 🇪🇸 Dani Sordo
🇪🇸 Candido Carrera
Hyundai i20 N Rally1

Rajd Akropolu 2021
Poz. Załoga Samochód
1 🇫🇮 Kalle Rovanpera
🇫🇮 Jonne Halttunen
Toyota Yaris WRC
2 🇪🇪 Ott Tanak
🇪🇪 Martin Jarveoja
Hyundai i20 Coupe WRC
3 🇫🇷 Sebastien Ogier
🇫🇷 Julien Ingrassia
Toyota Yaris WRC

Przeczytaj również