Elektryki nadal popularniejsze od hybryd plug-in
Najnowszy raport IBRM Samar wskazuje, że hybrydy plugi-in nie są najpopularniejszym rodzajem wśród zelektryfikowanych napędów w Polsce. Jednak 8 881 rejestracji w tym roku oznacza, że PHEV-y odnotowały wzrost o 15 proc. względem ubiegłego roku. Prym wiodą oczywiście tradycyjne hybrydy bez wtyczki (HEV), których w tym roku przybyło 69 623 szt. (+44 proc.).
Co ciekawe, popularniejsze od plug-inów są auta w pełni elektryczne (BEV). Ich liczba przekroczyła po lipcu już 10 tys. szt., co stanowi wzrost o 4 proc. Najmniej popularnym rodzajem aut niskoemisyjnych są te z wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV). W tym roku zarejestrowano tylko 6 szt. osobowych samochodów wodorowych, czyli prawie dwa razy mniej niż w analogicznym okresie 2023 r.
PHEV-y robią się coraz bardziej przystępne, ponieważ ta technologia wkracza do coraz przystępnych cenowo aut. Trudno określić je tanimi, ale nie zawsze potrzebny jest na nie budżet do pojazdów z oferty klasy premium. Nie mniej to właśnie dość dobrze wyposażone pojazdy, mają najwięcej chętnych wśród kupujących hybrydy plug-in w Polsce.
Prawie same SUV-y w top10
Wśród najpopularniejszych PHEV-ów w tym roku w Polsce mamy SUV-y, które dominują w tym rodzaju napędów. W 2024 r. najwięcej dowodów rejestracyjnych w tym segmencie wydano dla Toyot RAV4 Plug-In Hybrid (575 szt.). Obecnie wyprzedażowe egzemplarze kosztują od 238 200 zł. Z kolei na drugim miejscu mamy Volvo XC60 z 420 rejestracjami. Przedstawiciel klasy premium obecnie jest oferowany w cenie od 269 900 zł. Top3 uzupełnia Mercedes-Benz GLC (401 rejestracji), którego ceny przekraczają 300 tys. zł.
Aspiracje do podium wykazują też Lexus RX (348 rejestracji), kolejne Volvo – tym razem duże XC90 (319 szt.) i Lexus NX (317). W polskiej czołówce jest też najtańszy w tym towarzystwie Ford Kuga Plug-in Hybrid (294 szt.), którego ceny zaczynają się poniżej 200 tys. zł. Czołową dziesiątkę kompletują BMW Seria 5 (284), Porsche Cayenne (257) i jedyny nie-SUV w czołówce, czyli Mercedes-Benz Klasa E (246).
Ranking Top10 modeli PHEV (styczeń – lipiec 2024)
1. Toyota RAV4 (575 szt.)
2. Volvo XC60 (420 szt.)
3. Mercedes-Benz GLC (401 szt.)
4. Lexus RX (348 szt.)
5. Volvo XC90 (319 szt.)
6. Lexus NX (317 szt.)
7. Ford Kuga (294 szt.)
8. BMW Seria 5 (284 szt.)
9. Porsche Cayenne (257 szt.)
10. Mercedes-Benz Klasa E (246 szt.)Źródło: IBRM Samar
Ciasno na podium
Patrząc na sumaryczną sprzedaż marek liderem polskiego rynku PHEV jest Mercedes z 1 234 rejestracjami. Rywalizacja o drugi stopień podium jest niezwykle zacięta, bo między drugim a czwartym miejscem mamy różnicę 14 szt. Po 7 miesiącach obecnie drugie jest Audi (914), wyprzedzające Toyotę (906) i Volvo (900). Blisko tej grupy jest jeszcze BMW, któremu naliczono 871 zarejestrowanych PHEV-ów. Drugą połowę top10 otwiera Lexus (665) z Porsche (602) i Kią (581). Zestawienie najpopularniejszych producentów PHEV w naszym kraju uzupełniają Ford (308) i Mazda (258).
Ranking Top10 marek PHEV (styczeń – lipiec 2024)
1. Mercedes (1 234 szt.)
2. Audi (914 szt.)
3. Toyota (906 szt.)
4. Volvo (900 szt.)
5. BMW (871 szt.)
6. Lexus (665 szt.)
7. Porsche (602 szt.)
8. Kia (581 szt.)
9. Ford (308 szt.)
10. Mazda (258 szt.)Źródło: IBRM Samar