Wzorem państw z Unii Europejskiej Polska zaczyna wprowadzać Strefy Czystego Transportu. Dzieje się tak w momencie, gdy niektóre z krajów wycofują się z tego rozwiązania. Po latach nie widzą one większej poprawy jakości powietrza i korzyści dla środowiska. Jednak nad Wisłą uważamy, że będzie to mocno postępowe i europejskie rozwiązanie. Na czym dokładnie polega Strefa Czystego Transportu i kto jest upoważniony do poruszania się po jej terenie?
Co to jest Strefa Czystego Transportu?
Strefa Czystego Transportu to wyznaczony obszar miasta, w którym obowiązują ściśle określone normy emisji spalin dla pojazdów. Projekt zakłada stopniowe zaostrzanie wymagań w kolejnych latach, aż do osiągnięcia ostatecznego celu w 2032 roku.
-
Jeśli liczy się cena, to jest to oferta nie do pobicia. Za nieco ponad 60 000 zł oferują nowiutkiego...
-
Obniżyli cenę japońskiego SUV-a do 99 900 zł. Ze spalaniem 4,7 l/100 km przed polskimi salonami usta...
-
MG jest już gotowe na kolejną gorącą premierę. To nie jest byle jaki tani samochód, może zdeklasować...
Od 1 lipca ważna zmiana dla kierowców
Od 1 lipca 2024 r., w pierwszej fazie, do SCT będą mogły wjeżdżać tylko samochody spełniające określone normy emisji spalin:
- pojazdy benzynowe muszą spełniać przynajmniej normę Euro 2 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 roku.
- pojazdy z silnikiem diesla muszą spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 roku.
W kolejnych etapach, co dwa lata, wymagania będą zaostrzane o jedną kategorię Euro. Ostatecznie, w 2032 roku, do SCT wjadą jedynie samochody benzynowe spełniające normę Euro 6 (produkcja od 2014 roku) oraz Diesle spełniające normę Euro 6D (produkcja od 2020 roku).
Jak ominąć zakaz wjazdu do SCT?
W kontekście tak dużych regulacji, które wchodzą już od 1 lipca, pojawia się pytanie, jak ominąć zakaz wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Nie w każdym przypadku trzeba robić to nielegalnie, ponieważ istnieje kilka przypadków, które zwalniają ludzi z tego obowiązku.
- osoby, które ukończyły 70 lat do końca 2023 roku, pod warunkiem że nabyły swój pojazd przed 2024 rokiem.
- pojazdy historyczne i zabytkowe, specjalne oraz należące do służb.
- mieszkańcy Warszawy płacący podatki w stolicy, o ile zarejestrowali swój samochód przed 1 stycznia 2024 roku (do końca 2027 roku).
- osoby z niepełnosprawnościami.
Nalepki oraz mandaty za ich brak
Kierowcy, których pojazdy nie spełniają nowych norm, ale są uprawnieni do wjazdu do SCT, będą musieli zaopatrzyć się w specjalne eko nalepki. Można je uzyskać w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie, zarówno stacjonarnie, jak i online. Koszt nalepki wynosi 5 zł, jednak jej brak może skutkować mandatem do 500 zł.
Nalepki nakleja się na lewy dolny róg przedniej szyby, a czas oczekiwania na ich wydanie może wynieść nawet dwa miesiące. Wnioski można składać już teraz, co pozwala uniknąć kar za brak nalepki.
W początkowej fazie nad przestrzeganiem zasad SCT będą czuwać straż miejska i policja. Brak zapowiadanych systemów kamer oznacza, że egzekwowanie przepisów może być mniej restrykcyjne. Kierowcy złapani na naruszeniu przepisów SCT muszą liczyć się z mandatem w wysokości 500 zł. Warto jednak pamiętać, że każdy ma prawo do czterech wyjątkowych wjazdów do SCT w ciągu roku.
Warszawa zmieni się na zdrowszą?
Strefa Czystego Transportu to krok w stronę zdrowszej i bardziej ekologicznej Warszawy. Choć wprowadzenie nowych przepisów wiąże się z pewnymi wyzwaniami dla kierowców, długoterminowe korzyści dla jakości powietrza i zdrowia mieszkańców są niezaprzeczalne. Warto już teraz sprawdzić, czy nasz pojazd spełnia nowe normy i przygotować się na zmiany, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2024 roku.
źródło: carVertical.com