Trzęsienie ziemi w mistrzostwach świata. Carlos Sainz i Sebastien Loeb w nowych zespołach

W terenowych mistrzostwach świata (W2RC) doszło do kilku nieoczekiwanych przetasowań. Choć wydawało się, że po wycofaniu się Audi cykl nieco zubożeje, to lista zgłoszeń na trzecią rundę zdaje się temu przeczyć. Największą sensacją jest przejście triumfatora Dakaru, Carlosa Sainza do Mini oraz zmiana kategorii przez Sebastiena Loeba.

Carlos Sainz zostaje w terenowych mistrzostwach świata W2RC
Podaj dalej

Sezon W2RC, czyli World Rally-Raid Championship zainaugurował legendarny Rajd Dakar. Niedługo po supermaratonie doszło do sensacji i wycofania się z mistrzostw fabrycznego zespołu Audi (marce grozi gigantyczna kara finansowa). Niemiecki producent zrobił to po cichu, nie zgłaszając się na drugą rundę sezonu w Abu Zabi. Kolejny w kalendarzu BP Ultimate Rally Raid Portugal (3-7 kwietnia) przyniósł kolejną sensację.

Sainz i Al-Attiyah powalczą w mistrzostwach świata

Na liście zgłoszeń pojawił lider punktacji sezonu W2RC, Carlos Sainz. Już prawie 62-latek po likwidacji projektu rajdowego przez Audi, związał się z X-Raidem. Oznacza to, że w Portugalii poprowadzi wyczynowe Mini John Cooper Works Rally+ kategorii Ultimate. Dwukrotny mistrz WRC i czterokrotny triumfator Dakaru nie zmienił jednak drastycznie środowiska. Właścicielem X-Raidu jest bowiem Sven Quandt, który równolegle pełnił rolę szefa fabrycznego teamu Audi.

Carlos Sainz / Audi / Rajd Dakar 2024
Carlos Sainz po wygraniu Dakaru pozostał na usługach Svena Quandta, ale tym razem w zespole wystawiającym Mini. fot. Audi

Do Portugalii wybiera się też wicelider punktacji, czyli Nasser Al-Attiyah. Katarczyk mający na koncie o jeden sukces więcej w Dakarze niż Sainz pod nieobeność El Matadora wygrał drugę rundę W2RC, czyli Abu Dhabi Desert Challenge. Medalista olimpijski w skeecie przywiezie do Portugalii Prodrive Huntera T1+. To samochód przejęty ze zlikwidowanego po Dakarze zepsołu Bahrain Raid Extreme (BRX). Co prawda Al-Attiyah związał się kontraktem z Dacią, to przed debiutem jej Sandridera może rywalizować za kierownicą prototypu niepowiązanego z rynkową konkurencją rumuńskiej marki.

Loeb przesiada się do UTV

Na liście zgłoszeń imponują nazwiska także kierowców, którzy poprowadzą Toyoty Hilux z Overdrive Racing (m.in. Guerlain Chicherit, Guillaume de Mevius czy Yazeed Al-Rajhi), a także fabryczne Toyoty GR DKR Hilux (m.in. Lucas Moraes czy Seth Quintero). Jednak hitem jest nazwisko Sebastiena Loeba, którego zabraknie w kategorii Ultimate. 9-krotny mistrz WRC po rozstaniu z BRX i związaniu się z Dacią został przejęty przez Red Bull Off-Road Junior Team USA. Francuz otrzyma Taurusa T3 Max, czyli pojazd typu UTV. Razem z nim w zespole drugi egzemplarz Taurusa poprowadzi także zakontraktowana przez Dacię Cristina Gutierrez.

Sebastien Loeb / Rajd Dakar 2024
Sebastien Loeb nieoczekiwanie odkryje rajdy terenowe z perspektywy UTV. // fot. Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

Niedługo po rajdzie w Portugalii Al-Attiyah, Loeb i Gutierrez zajmą się pracami z Dacią. Jeszcze w kwietniu Prodrive chce zrobić rollout Dacii Sandrider, a w czerwcu zaplanowano testy w Maroku. Jednak na pierwszy start nową konstrukcją trzeba będzie poczekać do jesieni.

Przeczytaj również