Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z ORLEN.
Ruszyły przedsezonowe testy F1
Przedsezonowe testy F1 trwają w tym roku zaledwie 3 dni. Kierowcy narzekają na to, że czasu na odpowiednie przygotowanie do sezonu jest zdecydowanie zbyt mało. 3 dni razy 8 godzin daje nam 24 godziny jazdy. Trzeba to oczywiście podzielić na dwóch zawodników, bo w jednej 4-godzinnej sesji brać może wyłącznie jeden zawodnik zespołu. Oznacza to, że przy równym podziale zawodnik dostaje 12 godzin – półtora dnia testowego. Przy czym oczywiście trzeba znaleźć czas na wprowadzenie korekt, zmianę ustawień, czy krótkie naprawy. Sprawa jeszcze bardziej komplikuje się w przypadku poważniejszej awarii. Krótko podsumowując – tego czasu jest bardzo, bardzo niewiele…
Testy rozpoczęły się o godzinie 8:00 czasu polskiego. Pierwsza część środowych aktywności na torze trwała do godziny 12:00. W jej trakcie najlepszym czasem popisał się Max Verstappen przed Charlesem Leclerkiem i Fernando Alonso. Tuż za nimi ukończyli Oscar Piastri oraz Yuki Tsunoda. Japończyk reprezentuje barwy nowej ekipy w stawce – Visa Cash App RB, która wspierana jest przez ORLEN. Yuki pojechał lepiej od m.in. George’a Russella z Mercedesa i… ładnie to wygląda, ale trzeba stanowczo przypomnieć, że to są tylko przedsezonowe testy. Co to tak właściwie oznacza?
Na testach nie liczą się czasy okrążeń
Tak – w gruncie rzeczy oznacza to tyle, że ostatnim, na co powinniśmy zwracać uwagę, są czasy okrążeń. Zawodnicy w trakcie testów kompletnie nie myślą o wynikach. To czas na wielkie sprawdzanie i testowanie. Mamy do czynienia z nowymi bolidami. Całe trzy dni zostaną poświęcone na wszelkiego rodzaju symulacje i sprawdziany. Każdy bolid w tych sesjach będzie miał inne ustawienia, inną ilość paliwa, inne mapowanie silnika i inne opony. Wyniki okrążeń będą kompletnie niemiarodajne i ich porównywanie jest z natury pozbawione jakiegokolwiek sensu, ale z dziennikarskiego obowiązku warto to odnotować.
Oczywiście o godzinie 12:00 nadszedł czas na przerwę obiadową, po której – o godzinie 13:00 – jazdy zostały wznowione w drugiej części środowych testów. W większości zespołów do bolidu wskakiwał drugi z zawodników. Jedynymi wyjątkami byli Max Verstappen i George Russell – oni dziś jeździli przez cały dzień. Ostatecznie z najlepszym wynikiem dzień zakończył Verstappen, przed Lando Norrisem i Carlosem Sainzem. Czwarte miejsce w wynikach zbiorczych pierwszego dnia zajął Daniel Ricciardo – zawodnik Visa Cash App RB wspieranego przez ORLEN.
Co już wiemy?
Tak – przed momentem podkreśliłem, że wyniki nie mają znaczenia. To prawda. Zresztą wynik Verstappena jest gorszy o ponad 1,6 s od czasu, który w ubiegłym roku w Bahrajnie w kwalifikacjach dał mu pole position… Natomiast przepaść, z jaką stawkę zamyka Haas, jest do prawdy ogromna. Rozumiemy inne strategie, inne programy… Może to zbyt wczesne podnoszenie alarmu? Może Haas faktycznie stwierdził, że nie ma kompletnie sensu patrzeć w tabelę z wynikami? A może problemy amerykańskiej ekipy po prostu jeszcze bardziej się pogłębiły? Tego się nie dowiemy…
O ile czasy okrążeń w testach ważne nie są, tak niezwykle ważne są już liczby przejechanych okrążeń. To na tym należy się skupić przy okazji testu. Tak oto Verstappen samodzielnie przejechał dzisiaj 142 okrążenia… czyli jakieś 2,5 dystansu wyścigu o Grand Prix Bahrajnu. Najlepszym wynikiem pod tym względem popisał się dziś… Haas z 148 okrążeniami. Bardzo poprawnie te jazdy wyglądały również w ekipie wspieranej przez ORLEN, czyli Visa Cash App RB. Ogromne problemy z kolei miał Williams. Obaj zawodnicy brytyjskiej ekipy przejechali dzisiaj łącznie… 61 okrążeń! To katastrofa biorąc pod uwagę fakt, że większość ekip przekraczała dzisiaj 120, czy 130 cyrkulacji toru, nie mówiąc od Red Bullu i Haasie z ponad 140 okrążeniami.
Testy F1. Wyniki zbiorcze 1. dzień:
1. Max Verstappen (Red Bull) 1:31.344
2. Lando Norris (McLaren) +1.140
3. Carlos Sainz (Ferrari) +1.240
4. Daniel Ricciardo (RB) +1.255
5. Pierre Gasly (Alpine) +1.461
6. Lance Stroll (Aston Martin) +1.663
7. Charles Leclerc (Ferrari) +1.903
8. Fernando Alonso (Aston Martin) +2.041
9. Oscar Piastri (McLaren) +2.314
10. Guanyu Zhou (Kick Sauber) +2.527
11. Logan Sargeant (Williams) +2.538
12. George Russell (Mercedes) +2.765
13. Yuki Tsunoda (RB) +2.792
14. Valtteri Bottas (Kick Sauber) +3.087
15. Alexander Albon (Williams) +3.243
16. Esteban Ocon (Alpine) +3.333
17. Kevin Magnussen (Haas) +4.348
18. Nico Hulkenberg (Haas) +4.562
Testy F1. Liczba przejechanych okrążeń 1. dzień:
1. Haas 148
2. Red Bull 142
3. Ferrari 133
4. Aston Martin 130
5. Kick Sauber 130
6. McLaren 129
7. Mercedes 121
8. Alpine 120
9. Visa Cash App RB 115
10. Williams 61
Zdjęcie wyróżniające: Getty Images | Red Bull Content Pool