Polacy zauważyli wyższe ceny napraw w warsztatach
Inflacja pozostawia efekt w postaci nadwyrężonych portfeli Polaków. Podwyżki cen usług i napraw w warsztatach są dla wielu nie do udźwignięcia. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą PBS wykonanego na potrzeby platformy Automarket.pl, niektórzy zdecydowali się na ograniczenie napraw pojazdów. Wielu sięgnęło także po bardziej radykalny środek, czyli sprzedaż samochodu.
Podwyżki cen w serwisach oraz droższe koszty napraw zauważyło 8 na 10 ankietowanych posiadaczy samochodów. Jednak nie wpłynęło to na poziom zadowolenia ze świadczonych usług, bo aż 9 na 10 kierowców oceniło je pozytywnie. Jeśli chodzi ocenę koszty wykonanej usługi, 7 na 10 ankietowanych oceniło go jako akceptowalny. To dlatego, że Polacy doskonale zdają sobie sprawę z przyczyn takiej sytuacji.
W warsztatach tak, jak i w domach płaci się więcej za energię elektryczną i pozostałe media. Wzrosły także koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Tego rodzaju podwyżek należy oczekiwać także w tym roku.
Podwyżki wymuszają ograniczenie napraw, a to wpłynie na bezpieczeństwo na drogach
Posiadanie samochodu dla wielu Polaków wiąże się z koniecznością ponoszenia większych wydatków. Nie wszyscy są gotowi takie ponosić, więc alternatywnie decydują się na ograniczenie czynności serwisowych do niezbędnego minimum. Według informacji udostępnionych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar sieci serwisowe współpracujące z nim stwierdzają, że ponad 40% ankietowanych decyduje się na takie rozwiązanie. To oznacza, że na polskich drogach pojawi się więcej pojazdów z usterkami wymagającymi napraw.
Znacznie lepszym rozwiązaniem jest poszukiwanie tańszych warsztatów albo decyzja o ograniczeniu korzystania z samochodu do niezbędnego minimum. Taka decyzja jest rozsądniejsza, ale nie wszędzie komunikacja publiczna i inne środki transportu są w zasięgu kierowców. Dobrze jest wziąć pod uwagę wspólnie przejazdy do pracy i dzielenie się kosztami użytkowania pojazdu.
Nie jest tajemnicą, że w obliczu dalszych podwyżek wielu Polaków decyduje się na sprzedaż samochodu. Taki krok podjęło lub poważnie rozważa 1 na 5 właścicieli samochodów ankietowanych w badaniu przeprowadzonym na potrzeby platformy Automarket.pl.
Ceny w warsztatach to ważny wyznacznik do skorzystania z usług
Badania ankietowanych wykazały również, że polscy kierowcy przywiązują dużą wagę do poziomu cen usług serwisowych. Jeśli chodzi o wybór miejsca naprawy pojazdu, to aż 84% badanych wskazało aspekt finansowy jako kluczowy.
W dalszej części decydującej o wyborze warsztatu znalazły się kryteria tj. czas i termin wykonania usługi oraz odległość od miejsca zamieszkania lub pracy. Takimi kryteriami kieruje się 76% ankietowanych.
– Z badania wynika, że polscy kierowcy są bardzo lojalni wobec warsztatów, które znają i odwiedzają od dawna. Ponad połowa z nich korzysta z jednego, zawsze tego samego serwisu samochodowego, a tylko mniej niż 1/5 świadomie oddaje auto do kilku różnych serwisów, w zależności od aktualnych potrzeb. Pozostali deklarują natomiast, że chętnie korzystaliby z usług wyłącznie jednego warsztatu, gdyby tylko oferował szybsze terminy napraw – poinformował Tomasz Otto, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl. cytowany w publikacji Samar.