Pierwsze w historii sportowe kombi rosyjskiej firmy
Łada rozpoczęła sprzedaż swojego sportowego kombi i wydaje się, że jak na rosyjskie realia, samochód będzie strzałem w dziesiątkę. Nie wiemy nawet, czy przy takich cenach nie sprzedawałby się całkiem nieźle również w Europie. Choć tak naprawdę cena jest tutaj bardzo umowna – wygląda ona dobrze z naszego punktu widzenia, niekoniecznie z punktu widzenia rosyjskiego potencjalnego klienta.
Faktem jest również to, że rosyjski przemysł motoryzacyjny wrócił na prostą po nałożeniu szerokiej gamy sankcji. Rosjanom w mniejszym lub większym stopniu udaje się je omijać i wracać do normalnego funkcjonowania. Widać to m. in. po działaniach kluczowego AvtoVAZ, producenta Łady.
Po bardzo trudnym 2022 roku wrócili do swoich „standardowych” pozycji i stali się dominującą siłą napędzającą lokalny rynek samochodowy. W rzeczywistości, ich pozycja jest na tyle dobra, że Łada może pozwolić sobie na takie, egzotyczne jak na rosyjskie standardy, samochody.
„Mocniejszy” silnik i sportowe wyposażenie
Nowa Łada Vesta Sport posiada silnik o pojemności 1.8 litra generujący moc 145 koni mechanicznych. Jak wspomnieliśmy powyżej, w Europie przeciętny, zwykły samochód ma dziś około 150 koni mechanicznych. Ale w Rosji to nazywa się sportem.
Na tym jednak sportowość nowego kombi się nie kończy. Samochód różni się od oferowanego wcześniej sedana. Dostał m. in. nowe sprężyny, amortyzatory, specyficzny wygląd tyłu i uwaga, uwaga – poprawki aerodynamiczne, opracowywane w tunelu. Można więc powiedzieć, że to samochód niczym z formuły 1. Oczywiście z przymrużeniem oka.
Mimo wszystko, trzeba obiektywnie przyznać, że jak na standardy, do jakich przyzwyczaiła nas Łada, samochód ten wygląda całkiem przyzwoicie. Do tego jest też całkiem praktyczny. Pojemność bagażnika sięga 825 litrów.
Dwa poziomy wyposażenia i niska (stosunkowo) cena
Minimalna cena za sportowe kombi to 2 350 900 rubli, czyli około 100 000 złotych. To jak na polskie warunki jest całkiem przyzwoitą ceną, tym bardziej że mówimy o topowej wersji danego modelu. Jednakże, dla przeciętnego Rosjanina może to być cena nie do przeskoczenia. Czy znajdą się chętni na ten model? Czas pokaże.
Ponadto, sportowe kombi dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia – podstawową wersja Sportline oraz Sportline Black. Ta ostatnia jest absolutnym topem i charakteryzuje się m. in. czarnymi felgami aluminiowymi, listwami okiennymi, czy spojlerami. Za tę wersję trzeba dopłacić tylko 1300 złotych, więc z pewnością będzie częstym wyborem. Łada twierdzi, że od rozpoczęcia sprzedaży otrzymuje „wystarczającą” liczbę zamówień. Na chwilę obecną nie wiemy jednak co to oznacza i czy sportowe kombi zdominuje rosyjskie drogi.