Drogowa mapa z większą liczbą urządzeń rejestrujących
Główny obszar realizacji projektu obejmuje aktualnie 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, 26 fotoradarów w nowych lokalizacjach, 24 systemy nadzorujące skrzyżowania oraz przejazdy kolejowo-drogowe i 33 mobilne urządzenia rejestrujące. W planach jest również wprowadzenie do kontroli nowych urządzeń i objęcie z ich wykorzystaniem nowych lokalizacji. Wszystko to w ramach działań „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”.
GITD zaznacza, że równolegle z rozbudową systemu trwała jego modernizacja. Wymieniono 247 najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych fotoradarów. CANARD zarządza teraz 583 stacjonarnymi urządzeniami rejestrującymi.
Lokalizacje, w których stanęły nowe fotoradary, jak i inne urządzenia, wytypowano na podstawie analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, którą wykonał Instytut Transportu Samochodowego. Wskazano w niej miejsca, w których z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa spowodowane nadmierną prędkością lub niestosowaniem się do sygnalizacji świetlnej, niezbędne było zainstalowanie urządzeń do automatycznej kontroli. – czytamy na stronie GITD.
Fotoradary nowej generacji
Pierwszy etap rozbudowy systemu obejmował montaż aż 26 fotoradarów w lokalizacjach, które do tej pory nie były objęte kontrolami CANARD. W połowie 2021 r., w Sianowie w województwie zachodniopomorskim, zaczął działać pierwszy z nowych fotoradarów – Multaradar CD. Sukcesywnie urządzenia pojawiały się w kolejnych lokalizacjach.
Multaradary CD zastąpiły też 98 najstarszych i najbardziej awaryjnych fotoradarów, dotychczas pracujących w systemie CANARD. 147 kolejnych wymieniono na Mesta Fusion RN. W 2 lokalizacjach wprowadzono urządzenia TraffiStar SR390. Sięgnięto po najnowocześniejsze urządzenia dostępne na polskim rynku. Funkcjonalności urządzeń zwiększają zasięg ich oddziaływania oraz wpływają na zwiększenie skuteczności i jakości pracy systemu.
Nowe urządzenia to gwarancja ciągłości wykonywania pomiarów prędkości, a do tego wyższa jakość zarejestrowanych dowodów wykroczeń popełnionych przez kierujących pojazdami. Urządzenia mogą nieprzerwanie pracować w trudnych warunkach pogodowych. Automatycznie odczytują tablice rejestracyjne i identyfikują rodzaj pojazdu. Mają również możliwość wykonywania pomiarów prędkości kilku pojazdów na kilku pasach ruchu jednocześnie, przypisując do każdego z pojazdów niezbędne dane, jak: prędkość pojazdu, pas, którym porusza się pojazd, prędkość obowiązującą na danym odcinku drogi, czas i miejsce popełnienia wykroczenia.
źródło: GITD