Najważniejsze elementy zawieszenia - wszystko, o czym warto wiedzieć

Najważniejsze elementy zawieszenia – to właśnie o tym sobie dzisiaj porozmawiamy. Dodatkowo dowiecie się, czym tak właściwie jest zawieszenie i w jaki sposób działa. W końcu to właśnie ono odpowiada za stabilność jazdy, która z kolei przekłada się na wygodniejszą oraz bezpieczniejszą podróż. Oprócz tego odeślemy was do kilku naszych poprzednich artykułów, które bezpośrednio nawiązywać będą do omawianych elementów. 

Najważniejsze elementy zawieszenia – wszystko, o czym warto wiedzieć
Podaj dalej

Zawieszenie – czym jest i jak wygląda jego budowa? 

zawieszenie
zawieszenie

Na samym początku dobrze byłoby nakreślić, za co tak naprawdę odpowiada układ zawieszenia. Wyobraźcie sobie, że drgania powstałe w wyniku nierówności na drogach oraz wibracje wytwarzane pracą silnika są niwelowane za pomocą tego systemu. Co więcej, zawieszenie zapewnia dodatkowo stabilność nadwozia, utrzymując je na odpowiedniej wysokości, poprawiając sterowność i przyczepność na drodze. W konsekwencji, kontrolowanie każdego z tych aspektów wpływa na poprawę bezpieczeństwa oraz wygody w czasie podróży. 

Zawieszenie samochodu składa się z różnych elementów, które współdziałają ze sobą. W zależności od ustawień i konfiguracji, układy różnią się między sobą pod względem komfortu prowadzenia auta i sztywności. Różnice w konstrukcji mają także wpływ na mniejszą lub większą awaryjność systemu.

Musicie wiedzieć, że zawieszenie pojazdu składa się z trzech głównych grup: 

  • elementy prowadzące – odpowiadają one za separację kół od nadwozia auta. Za tę rolę konkretnie odpowiedzialne są wahacze i drążki. O tych pierwszych pisaliśmy już artykuł, który znajdziecie tutaj
  • elementy resorujące (inaczej sprężyste) – należą do nich sprężyny śrubowe i resory piórowe. Ich główną funkcją jest akumulacja energii, na przykład energii drgań, a następnie przekazywanie jej w odpowiednim momencie
  • elementy tłumiące -w ich skład są amortyzatory. Mają one za zadanie tłumić drgania pochodzące z kół wraz z wibracjami nadwozia – pełnią istotną rolę w trakcie hamowania. 

Najważniejsze elementy zawieszenia: 

Wahacze – za pomocą wahaczy zwrotnica jest połączona z nadwoziem pojazdu. Układ zawiera kilka wahaczy, które w zależności od ułożenia, mogą być wzdłużne, poprzeczne lub ukośne. Ich główną funkcją jest tłumienie drgań wynikających z kontaktu koła z nawierzchnią w trakcie jazdy. Dzięki nim nadwozie pozostaje stabilne, co przekłada się na komfortową i bezpieczną podróż. 

Tuleje wahacza – niewielkie elementy metalowo-gumowe umieszczone na wahaczach nazywane są tulejami. Pomimo swoich skromnych rozmiarów, są zdolne do przejęcia całej masy samochodu, skutecznie niwelując wpływ drgań na nadwozie. 

Sworzeń wahacza – pełni funkcję łącznika między wahaczem a zwrotnicą. Jego rola polega na stabilnym połączeniu obu tych elementów, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia auta. 

Stabilizator – to element układu zawieszenia, który odpowiedzialny jest za prowadzenie kół, umożliwiając jazdę po łuku. To on odpowiada za zapewnienie pojazdowi dobrej przyczepności na drodze. Ponadto sprawia, iż nadwozie nie przechyla się znacznie podczas wykonywania manewru. Stabilizator dostosowuje sztywność osi w zależności od kierunku przechylenia pojazdu, zapewniając mu stabilność i precyzyjną sterowność. 

Łącznik stabilizatora – odpowiada za połączenie stabilizatora z wahaczem. Jego rola jest kluczowa dla efektywnego działania stabilizatora. Dlaczego? Wszystko dlatego, że pośrednie połączenie z kołami przenosi obciążenie, które powstaje podczas skrętu na wszystkie koła. Dzięki temu przechył nadwozia zostaje zredukowany. 

Końcówka drążka kierowniczego – pełni rolę wsparcia dla układu kierowniczego podczas skręcania. Jej zadaniem jest ułatwienie płynnego i precyzyjnego sterowania pojazdem w trakcie wykonywania manewru skrętu. 

Sprężyny –  w pojeździe odpowiadają za tłumienie drgań wszystkich podzespołów znajdujących się pod zawieszeniem.

Amortyzatory – redukują wibracje przenoszone bezpośrednio na karoserię, przez co chronią nadwozie przed uszkodzeniem. Zapewnia to bezpieczną oraz komfortową jazdę, a także wygodne przewożenie bagaży. Dodatkowo są one również odpowiedzialne za dobrą przyczepność pojazdu, dzięki czemu nadwozie nie odskakuje od kuł na każdej nierówności na drodze. Przekłada się to też na stabilny tor jazdy i krótszą drogę hamowania. 

Piasta i łożysko koła – razem utrzymują koło w dobrym stanie. Piasta stanowi część koła, która umożliwia mu obracanie się i jest osadzona na osi dzięki łożysku. Zadaniem tego drugiego jest zmniejszanie oporu podczas obrotu koła. 

 

Przeczytaj również